Farväl Söderberga
Originaltitel: Farväl Söderberga
Sidor: 303
ISBN: 9789177716570
Anna-Lisa är tillbaka – i den tionde och sista delen i Söderbergasviten! Nio år har gått sedan den äventyrslystna Anna-Lisa gav sig ut på luffen, och slutligen hittade till byn Söderberga i Roslagen. Det blev platsen där hon öppnade sin retrobutik i en gammal lanthandel, och där hon träffade mannen i sitt liv. Nu har hon och Rutger två små barn, och bor idylliskt på herrgården Solstaholm. Men förändringarnas vindar blåser snart in. Plötsligt hotas Söderbergas blotta existens, och samtidigt flyttar nya grannar in till byn. En av dem är allt för bekant. Det är Ralf, Anna-Lisas gamla kärlek. Och trots att hela hennes liv med Rutger står på spel så kan hon inte låta bli att träffa Ralf. När Rutger blir erbjuden ett jobb i London ställs Anna-Lisa inför ett stort val. Var hör hennes hjärta hemma? Farväl Söderberga är den tionde och sista delen i Eli Åhman Owetz romanbygge Söderbergasviten.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är lite ledsen över att det här är sista boken i Söderbergasviten. Men! Jag hoppas att Eli fortsätter skriva och att det blir fler böcker oavsett genre för jag älskar hennes stil, miljöer och karaktärer. Det känns äkta och jag är glad att jag har hela serien i min ägo. Det blir helt klart en omläsning så att jag kan lägga upp färska recensioner här på bloggen snart! Just den här boken blir en återgång till Anna-Lisa och en fortsättning på hennes historia med sin familj och hennes gamla flamma som gör livet i Söderberga betydligt krångligare. Jag fick lite ångest över hela historien med den potentiella Söderberga-katastrofen, men det var feelgood-ångest och som vanligt är den övergående. Jag kan inte göra annat än sätta full pott på denna avslutande del av en riktig långkörare som kommer att leva kvar länge i mitt läsminne. Rekommenderas varmt till alla feelgoodfantaster!