Farväl, Söderberga

Farväl Söderberga
Originaltitel: Farväl Söderberga
Sidor: 303
ISBN: 9789177716570
Anna-Lisa är tillbaka – i den tionde och sista delen i Söderbergasviten! Nio år har gått sedan den äventyrslystna Anna-Lisa gav sig ut på luffen, och slutligen hittade till byn Söderberga i Roslagen. Det blev platsen där hon öppnade sin retrobutik i en gammal lanthandel, och där hon träffade mannen i sitt liv. Nu har hon och Rutger två små barn, och bor idylliskt på herrgården Solstaholm. Men förändringarnas vindar blåser snart in. Plötsligt hotas Söderbergas blotta existens, och samtidigt flyttar nya grannar in till byn. En av dem är allt för bekant. Det är Ralf, Anna-Lisas gamla kärlek. Och trots att hela hennes liv med Rutger står på spel så kan hon inte låta bli att träffa Ralf. När Rutger blir erbjuden ett jobb i London ställs Anna-Lisa inför ett stort val. Var hör hennes hjärta hemma? Farväl Söderberga är den tionde och sista delen i Eli Åhman Owetz romanbygge Söderbergasviten.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är lite ledsen över att det här är sista boken i Söderbergasviten. Men! Jag hoppas att Eli fortsätter skriva och att det blir fler böcker oavsett genre för jag älskar hennes stil, miljöer och karaktärer. Det känns äkta och jag är glad att jag har hela serien i min ägo. Det blir helt klart en omläsning så att jag kan lägga upp färska recensioner här på bloggen snart! Just den här boken blir en återgång till Anna-Lisa och en fortsättning på hennes historia med sin familj och hennes gamla flamma som gör livet i Söderberga betydligt krångligare. Jag fick lite ångest över hela historien med den potentiella Söderberga-katastrofen, men det var feelgood-ångest och som vanligt är den övergående. Jag kan inte göra annat än sätta full pott på denna avslutande del av en riktig långkörare som kommer att leva kvar länge i mitt läsminne. Rekommenderas varmt till alla feelgoodfantaster!

Sommaren då katten flyttade

Sommaren då katten flyttade
Originaltitel: Sommaren då katten flyttade
Sidor: 365
ISBN: 9789177714903
Tur att Katten funnits, både som tröst och sällskap. Men sedan ett par dagar är Katten försvunnen. Har han också tröttnat och lämnat Anders? Två år har gått sedan den där kvällen när han sa att han ville skiljas. Att han hade träffat en annan som skrattade och ville ha honom. Kristian hade varit Nillas stora kärlek. Hon hade slarvat bort honom. Men när hon vaknar den här morgonen är klumpen av saknad i magen äntligen borta. Flytten till det lilla nedgångna men charmiga stenhuset med en trädgård i stort behov av omvårdnad har kanske gjort sitt till slut. Och när hon går ut på trappan med morgonkoppen kaffe har hon fått besök. Det sitter en katt på nedersta trappsteget och tittar upp på henne. Sommaren då katten flyttade är fortsättningen på Eli Åhman Owetz älskade roman Brevvännerna. Det är en ärlig och varm berättelse om saknad och om att våga släppa taget och börja om på nytt.

Det här är nionde delen i Söderberga-sviten. En bokserie som går att läsa fristående, men jag tror att man då går miste om många fina referenser till karaktärer och händelser i tidigare böcker. En av de två huvudkaraktärerna i den här boken, Anders, var med i Brevvännerna och bor nu ensam med en fin rödrandig kisse. Stackars Anders blir inte bara lämnad av sin fru utan även sin katt och det blir startskottet för honom att gå vidare med sitt liv. Sedan har vi Nilla som är en härlig kvinna som flyttat till Roslagen från Stockholm efter uppbrottet från sin man och hon försörjer sig på att översätta rätt usel cowboyromance och utför hemstädning. Det är precis som i Elis andra böcker så lätt att förälska sig i hennes brokiga skara av människor och hade jag inte redan ett landställe i Roslagen så hade jag garanterat velat ha ett efter att ha läst hennes miljöbeskrivningar. För även om Söderberga är en fiktiv plats så är det mycket jag känner igen. När jag läste Sommaren när katten flyttade så upplevde jag en berg- och dalbana av känslor, allt från glädje och humor till ångest och oro för vad som skulle hända. Även om en feelgood oftast bjuder på ett lyckligt slut så är det inte alltid det lyckliga slut jag som läsare hade valt. Men för mig innehöll boken allt jag kunde önska, tempot är långsamt, men det är precis så det ska vara på landet. Lugnt och skönt, hemtrevligt och en del gemenskap – tills man får en surgubbe eller tant till granne i området… Då finns det bara en bot på problemet. Ingen kan motstå en fin liten katt!

En bättre människa

En bättre människa
Originaltitel: En bättre människa
Sidor: 352
ISBN: 9789150964875
Goodreadsbetyg: 3.58
Kicki stortrivs med sitt nya liv som byn Söderbergas frissa. Hennes hus har neonskylt, en gammaldags frisersalong och en rosa walk-in closet. Hon är den glada singeln som gärna träffar män och ofta blir förälskad – tills det blir tal om att flytta ihop, för Kicki tänker aldrig ge upp sitt ensamliv. När hon än en gång väljer en helg med väninnorna framför att hälsa på sin mamma får Kicki höra av mamman att hon lever ett egoistiskt liv. Bara dagar senare går modern oväntat bort utan att Kicki hinner ta farväl. Sorgen och skuldkänslorna får Kicki att fatta ett beslut. På inbjudningskorten till sin kommande födelsedagsfest skriver hon att hon bara önskar sig två saker: 1. Ett riktigt gott italienskt rödvin 2. Tips på hur hon kan göra världen bättre Måndagen efter festen tar hon sig an uppgiften. Och inga män kommer över tröskeln innan hon blivit en bättre människa. Då dyker grävmaskinisten Nicke upp och vill hyra gästrummet.

Eli är en mästare på att skriva intressanta karaktärer och jag var fascinerad av Kicki som gör allt för att lätta sitt tunga samvete efter sin mammas död. Det är en bok om att man bör ta till vara på den tid man har med sin familj och vänner innan det är för sent. Det är en underbar läsupplevelse att få följa både nya och gamla bekantskaper i Söderberga och jag älskade boken – precis som Elis tidigare fristående delar – ända fram till det oväntade slutet då den vände rejält och gjorde mig lite nedstämd. Även om jag är helt för självständiga kvinnor och att gå ifrån den irriterande tvåsamhetsnormen så hade jag hoppats på något annat, kanske i stil med mitt eget särboförhållande då jag också har ett enormt behov av att få vara själv. Det är en förbaskat bra bok, men slutet hade behövt ett lite gladare och mer tillfredsställande feelgoodavslut för huvudkaraktären om ni frågar mig.

Renoveringsobjekten

Renoveringsobjekten
Originaltitel: Renoveringsobjekten
Sidor: 288
ISBN: 9789150948646
Goodreadsbetyg: 4.35
Susanne har slagit in på en ny väg i livet. Hon har brutit upp från ett passionslöst äktenskap och lämnat arkitektfirman i Stockholm för att starta eget. Ett prestigefullt uppdrag i det lilla samhället Grävinge i Roslagen är den perfekta chansen att börja om på nytt. Till en början verkar det vara ett riktigt drömjobb att rita om fabriken, där man en gång tillverkade den berömda Grävingesandalen , till en lyxig konferensanläggning. Men när ägarparet presenterar sin vision börjar Susanne ana oråd. De vill riva alla husen längs fabriksgatan i byn. Ju mer Susanne lär känna sina nya grannar, desto mer omöjligt börjar hela renoveringsprojektet kännas. För vad kommer att hända med Ingegerd som har bott i Grävinge i hela sitt liv? Hon som bjuder på kaffe med dopp och minnen från förr. Och Conny, fastighetsskötaren som väver bilinredningar på fritiden? Han som är mycket yngre än Susanne men som får henne att skratta som hon inte gjort på väldigt, väldigt länge. Eli Åhman Owetz är författare och journalist. Hennes böcker utspelar sig i lantliga Roslagen, där Eli numera bor på gården där hon växte upp. Hon debuterade 2013 med Anna-Lisas antik, första delen i serien om Anna-Lisa. Hemma hos Bettan kom 2017, och hyllade Brevvännerna 2019. Renoveringsobjekten är en fristående fortsättning i samma miljö.

Eli är en av mina nya favoriter och den här boken var helt underbar att läsa! Både i fysisk form när jag låg ute på landstället utanför Rånäs i Roslagen, och som ljudbok när jag målade om hallen och var ute och promenerade på landsvägarna. Det var förvisso lite mindre renovering i boken än jag hade trott, men jag älskade att läsa om arkitektplanerna och Grävinge. Hela rivningsprojektet känns lite som det måste ha känts för Rimboborna när de valde att lägga ner Roslagsbanan mellan Kårsta och Rimbo 1981 – jag hoppas innerligt att den ska byggas ut igen! Det är ett projekt som jag brinner för precis som Susanne brinner för Grävinge.

Det är verkligen något med Elis karaktärer som gör att jag känner mig mer involverad i deras liv. Självklart blir jag irriterad på att Susanne, likt vilken annan tjej som helst, inte vet vad hon vill eller vad hon förtjänar. Osäkerheten över ålder och vad man bör och inte bör göra med sitt liv. Jag känner frustrationen och blev orolig över att det inte skulle bli så som jag hoppades. Men precis som att man kan räkna med att trekaffet alltid serveras, så kan man räkna med ett trevligt slut i Elis böcker! Det är kärleksfullt och sådär mysigt som jag tycker att feelgood ska vara! Jag hoppas och längtar efter fler böcker och tills dess så hoppas jag få tag på någon av de tidigare böckerna ur Anna-Lisa-serien i fysisk form. Dags att de ges ut igen!

Tack så hemskt mycket för det fina recensionsexemplaret Harper Collins Nordic!

Brevvännerna

Brevvännerna
Originaltitel: Brevvännerna
Sidor: 352
ISBN: 9789150943375
Goodreadsbetyg: 3.91
En varm berättelse i You've Got Mail-anda Vid första anblick har Malin allt man kan önska sig. Ändå är hon inte lycklig. Hennes äktenskap går på rutin och hon saknar närhet och någon att prata med. Veckans höjdpunkt är när bokbussen kommer till byn och romanerna som hon kan fly verkligheten med. Erik har nyligen flyttat från Stockholm till idylliska Roslagen efter att ha hamnat vid ett vägskäl i livet. I en lånebok hittar han av en slump några utrivna sidor ur ett anteckningsblock. De handskrivna orden om förlust och längtan gör honom nyfiken. Vem är kvinnan som har skrivit dem? En anonym brevväxling, via bokbussen, tar sin början. Sakta växer allt starkare känslor fram mellan två människor som vågar öppna sig för varandra. Men kan man verkligen falla för någon man bara brevväxlat med? Och hur vet man om det är rätt att riskera allt för att följa sina känslor?

Brevvännerna är en utmärkt bok att läsa när man är ute på landet och jobbar med sin stuga i Norrbyggeby utanför Rånäs. Det är lätt att känna för karaktärerna i boken, Malin som har svårt att lämna sitt gamla olyckliga liv för att leva ut sina drömmar, Erik som precis avslutat sitt – minst lika tama – äktenskap och söker en ny kärleksfull relation. Då händer det spännande grejer som genom en slump på bokbussen! Det är när feelgood är som bäst helt enkelt.

Det är skönt att man i böckernas värld inte behöver tänka så mycket på hur gamla personerna är. I mitt huvud så känns Malin och Erik som ett par 30-åringar (som jag själv) när jag läser. Det är bara när deras ålder nämns som jag kommer av mig. Det bevisar bara att deras historia är tidlös och förmodligen något som kan hända lite då och då ute i världen.

Det är även roligt att filmen You’ve Got Mail nämns flera gånger, en riktigt bra 90-talsfilm som kretsar kring en liten bokhandel och brevväxling över nätet. Precis som i filmen så får man följa handlingen både ur Malin och Eriks synvinkel, något som gör allt betydligt mer spännande.

Eftersom jag rör mig mycket i Roslagen, runt Norrtälje, så känner jag igen mig i mycket av miljöerna och människorna i boken. Jag har dock aldrig sett en bokbuss, men jag får väl jaga rätt på en!

Det enda jag inte förstod i boken var varför Malin var så otroligt trög när det kom till att separera från sin man, Anders. Han verkade inte vara någon värd att stanna med, problemen hon tampades med kändes inte alls särskilt svåra att lösa. Malin hade helt enkelt hjärnsläpp, men det rättfärdigar aldrig att vara otrogen. Blir man sugen på någon annan så berättar man det för sin partner INNAN man går vidare med det. Så jag tyckte lite synd om Anders trots hans tillkortakommanden i sovrummet.

Bort sett från det, så är det en bok man blir glad av att läsa! Rekommenderar den verkligen och jag kommer nu att läsa Elis andra böcker.

Tack till Harper Collins Nordic och Eli för det fina, signerade recensionsexemplaret!