Jessicas vegomiddagar - hur lätt som helst
Originaltitel: Jessicas vegomiddagar - hur lätt som helst
Sidor: 150
ISBN: 9789150948776
Goodreadsbetyg: 4.50
"Kanske vill du äta helgrönt varje dag, eller bara en gång i veckan? I den här boken vill jag slå hål på myterna om vegetarisk mat, till exempel att det skulle vara krångligt eller att man inte blir mätt. Varsågod! 52 enkla goda middagar som du kan laga på nolltid - från vardagsfavoriter som Bolognese och Vegobullar i gräddsås till mer exotiska rätter som Hallonrisotto och Jordnötssoppa. Allt varvat med smarta genvägar som får dig att glänsa i köket. Utformningen av recepten är det som gör Jessicas vegomiddagar unik och fantastiskt enkel att följa. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det skulle ta mig nio böcker att komma på detta." Grönt, enkelt och gott - för hela familjen! Populära tv-kocken och kokboksförfattaren Jessica Frej är en mästare på att laga mat som är lika lättlagad som god. I nya boken Jessicas vegomiddagar - hur lätt som helst är recepten korta och superenkla. De går att laga som de är, men är också lätta att utveckla efter egen smak, eller efter barnens önskemål. Som vanligt när Jessica lagar mat är det färgstarkt och smakrikt. Detta är den fjärde boken i serien som tidigare innehåller Hur lätt som helst, Grilla - hur lätt som helst och Jul - hur lätt som helst.

Jag erkänner! Jag äter på tok för lite vegetariskt och på tok för mycket animaliskt. Det är så svårt att hitta maträtter som jag tycker om då jag är extremt kräsen och helst äter samma mat varje vecka. Det är så tråkigt, men jag är långt ifrån en gourmand. Vegomiddagar är en perfekt inspirationskälla och motivation till att äta mindre kött, många av rätterna tänker man inte ens på som vego när man äter, och har man kräsna familjemedlemmar så råder jag er att inte berätta vad det är för mat – är det gott så är det.

Boken är för övrigt full av underbara bilder och jag blir verkligen hungrig när jag bläddrar igenom alla recepten. Hade gärna sett lite desserter också och tips på vegomat som man slipper laga – eller är det att häda i kyrkan att ha med tips på färdigmat som man kan kombinera på olika sätt i en kokbok? Hur som haver så rekommenderar jag alla Jessicas kokböcker för de är en fröjd att ha hemma när man saknar inspiration och vill förnya sina middagar.

Tack till HarperCollins Nordic för det matnyttiga recensionsexemplaret!