Julakuten för ensamma hjärtan
Originaltitel: Julakuten för ensamma hjärtan
Sidor: 344
ISBN: 9789180065016
Elsa och Sophia har fått den galna och härliga idén att skapa ett julfirande på hjul. Ett julfirande för alla som är ensamma eller ledsna. Men Sophia måste plötsligt åka och ta hand om sin mamma, och Elsa står ensam precis när projektet ska dra igång. Hon som inte riktigt känner sig som eldsjälen i detta. Kommer hennes besök att bli uppskattade eller kommer alla bara att tycka att hon är en galning med skåpbil som tränger sig på när de är som mest sårbara? Som om inte det vore nog måste hon dessutom jonglera en surmulen tonåring, en översocial granndam och en misstänksam äldre herre som verkar arg på precis allt och alla. Och en tomte som skulle kunna ha dejtingpotential men som hon faktiskt inte vet hur han ser ut under masken.

Jag trodde ärligt talat att boken skulle vara lite mer rolig och finurlig, lite så som jag upplevt att Callum är som person, det känns som upplagt för komedi när man hör “jul på hjul”. Julakuten var istället ganska mörk och ledsam i början, vilket ofta är positivt i en feelgood då det finns något som man kan vända till det bättre, många är trots allt ofrivilligt ensamma på julen och behöver nog lite uppmuntran och gemenskap. Tyvärr så tappade boken en stjärna redan i början då den sexiga tomten direkt visar sig vara en kattallergiker! Där dog intresset för min del, för det spelar ingen roll hur många magrutor en kille har, hur bra han är på att laga mat eller hur snäll han är, eller hur stor…. om han är allergisk mot mitt favoritdjur. Helt klart en dealbreaker och jag störde mig därför på honom rakt igenom hela boken! Jag tycker för övrigt inte om de överskattade filmerna Love actually eller The holiday utan mina favoriter är Home alone 1 och 2, tecknade How the Grinch Stole Christmas från 1966 eller While You Were Sleeping om det ska vara en romantisk julfilm. Trots allt det negativa så tycker jag det var en riktigt välskriven bok som jag plöjde igenom likt en snöplog i februari. Den var även trevlig att diskutera i vår bokcirkel. Sammanfattningsvis så skulle jag säga att det här är en fin liten bok med en gnutta julstämning, men som jag hade hoppats skulle vara lite mer komisk än den var.