Detektiv Tillman: Det hemliga sällskapet

Originaltitel: Detektiv Tillman: Det hemliga sällskapet
Utgiven: 2024
Sidor: 298
ISBN: 9789180066631
Ett hemligt sällskap vars medlemmar är beredda att gå över lik för att se till att ingen avslöjar deras hemligheter, en mystisk man som kanske är polisinformatör och kvinnor som slåss för jämställdhet. Det här är första delen i en mysig spänningsserie som utspelar sig under 1920-talet där tre kvinnor bildar en oväntad allians för att hjälpas åt att lösa brott. Året är 1920 och den unga Ester Tillman är nybliven änka i Uppsala. Äktenskapet var olyckligt och äntligen är hon fri att styra över sitt liv. Hon har en dröm om att arbeta som privatdetektiv, men vet inte om hon vågar ta steget. När hon följer med sin mamma på seans och en av deltagarna under mystiska omständigheter faller från en balkong, får Ester möjlighet att ta sig an sitt första fall.

Det här var verkligen en härlig bok! Jag gillar den mångfasetterade Ester, som är både stark och sårbar, och hennes talangfulla nya kompanjon. Ester får en hel del nya vänner under bokens gång och det finns även ett potentiellt kärleksintresse vilket alltid är trevligt i historisk fiktion. Vad som inte är fiktion är alla platser i Uppsala som nämns. Då jag har bott i Uppsala till och från i snart 12 år nu, så känner jag till många av gatorna och områdena vilket ger berättelsen en helt annan dimension. Jag har tidigare enbart läst Camillas böcker som riktar sig till yngre läsare, men hon har samma stil även här vilket gör boken extremt lättläst utan att det känns banalt. Camilla är en mästare på att skriva om historiska miljöer, men ändå väva in en del moderna ämnen – eller snarare saker som var otroligt kontroversiella på 1920-talet. Män som hatar kvinnor och fördomar mot allt som anses avvikande är tyvärr ett ständigt aktuellt ämne även idag. Det är skickligt att kunna skriva om det, men ändå få till en spännande och framförallt underhållande deckare (eller mysdeckare om ni frågar mig.) Själva bokens omslag och format bör också nämnas då det påminner mig om min samling med Agatha Christie-böcker, som har samma känsla och tilltalar mig sensoriskt. Skön att hålla i, bläddra i och typsnitt och allt är precis så som jag föredrar det. Tro mig, om det är något som kan få mig att inte vilja läsa en bok så är det hur boken känns och dess layout. Det är dock inget som jag betygsätter utan det här är bara ett stort plus i kanten. Som vanligt när jag gillar en bok, så är den på tok för kort och slutet kändes aningen rushat. Men jag håller tummarna för att det ska komma fler böcker om Detektiv Tillman!

Adepten

Adepten
Originaltitel: Adepten
Sidor: 367
ISBN: 9789180065719
Adepten är första delen i en fängslande spänningsserie om en värld full av konst, antikviteter och farliga hemligheter. När den förmögne Sten Hammar mördas på sitt gods tror man först att det handlar om ett rånmord. Polisen kallar in Majja Skog, en överbegåvad antikexpert från anrika Wallius Auktioner som är besatt av föremålens makt över oss. Som oborstad åttaåring blev hon Sten Hammars adept. Han förde henne in i antikviteternas värld och gjorde henne till en dubbelnatur som inte lämnar någon oberörd – hård på utsidan, men med ett sårigt inre. Kriminalinspektör Karin Klinga fascineras av den gåtfulla Majja som är som en blandning av champagne och hembränt. Vad är det för svärta och minnen hon bär på? Och vet hon mer om mordet än hon vill påskina?

Jag har läst så mycket bra böcker på sistone och det här är ytterligare en som hamnar på min “Bästa böckerna jag läst under 2023”-lista. Det handlar om en kvinna helt i min smak, Majja, som är expert på det hon gör och därför kan göra lite precis som hon vill. Det är skönt att läsa om och jag gillade även Karin och hennes jakt på mördaren. Det som gör boken så bra är inte enbart att den är otroligt välskriven utan man märker att Hélène har en enorm kunskap om vad hon skriver om. Det gör att allt känns genuint och jag kan tänka mig att det är så man går tillväga när man ska förvränga verkligheten eller förfalska något för jag tror på allt jag blir matad med i boken. Det är så underhållande, och trots att det är ganska lågmält berättat så är det ändå spännande. Jag ser helt klart fram emot att läsa mer i den här nya bokserien! Rekommenderas verkligen!

Julakuten för ensamma hjärtan

Julakuten för ensamma hjärtan
Originaltitel: Julakuten för ensamma hjärtan
Sidor: 344
ISBN: 9789180065016
Elsa och Sophia har fått den galna och härliga idén att skapa ett julfirande på hjul. Ett julfirande för alla som är ensamma eller ledsna. Men Sophia måste plötsligt åka och ta hand om sin mamma, och Elsa står ensam precis när projektet ska dra igång. Hon som inte riktigt känner sig som eldsjälen i detta. Kommer hennes besök att bli uppskattade eller kommer alla bara att tycka att hon är en galning med skåpbil som tränger sig på när de är som mest sårbara? Som om inte det vore nog måste hon dessutom jonglera en surmulen tonåring, en översocial granndam och en misstänksam äldre herre som verkar arg på precis allt och alla. Och en tomte som skulle kunna ha dejtingpotential men som hon faktiskt inte vet hur han ser ut under masken.

Jag trodde ärligt talat att boken skulle vara lite mer rolig och finurlig, lite så som jag upplevt att Callum är som person, det känns som upplagt för komedi när man hör “jul på hjul”. Julakuten var istället ganska mörk och ledsam i början, vilket ofta är positivt i en feelgood då det finns något som man kan vända till det bättre, många är trots allt ofrivilligt ensamma på julen och behöver nog lite uppmuntran och gemenskap. Tyvärr så tappade boken en stjärna redan i början då den sexiga tomten direkt visar sig vara en kattallergiker! Där dog intresset för min del, för det spelar ingen roll hur många magrutor en kille har, hur bra han är på att laga mat eller hur snäll han är, eller hur stor…. om han är allergisk mot mitt favoritdjur. Helt klart en dealbreaker och jag störde mig därför på honom rakt igenom hela boken! Jag tycker för övrigt inte om de överskattade filmerna Love actually eller The holiday utan mina favoriter är Home alone 1 och 2, tecknade How the Grinch Stole Christmas från 1966 eller While You Were Sleeping om det ska vara en romantisk julfilm. Trots allt det negativa så tycker jag det var en riktigt välskriven bok som jag plöjde igenom likt en snöplog i februari. Den var även trevlig att diskutera i vår bokcirkel. Sammanfattningsvis så skulle jag säga att det här är en fin liten bok med en gnutta julstämning, men som jag hade hoppats skulle vara lite mer komisk än den var.

Nästan bra på livet

Nästan bra på livet
Originaltitel: Nästan bra på livet
Sidor: 220
ISBN: 9789180060561
Goodreadsbetyg: 4.11
Nästan bra på livet är en svidande vacker berättelse om en fars kärlek till en dotter som inte är som alla andra. När Lova föds är hon varmt efterlängtad. Trots att Conny tvivlar på sin egen förmåga att vara en bra far, älskar han henne bortom alla ord. Men snart väcks en oro inom honom. Varför är det så svårt att få kontakt med Lova? Utvecklas hon verkligen som alla andra barn? Och hur gör man för att nå fram till ett barn som lever i en helt egen värld? När vardagen blir allt svårare att tackla, glider Conny och dottern ifrån varandra. Nästan bra på livet är en självbiografisk roman om att falla igenom som människa, och om att komma tillbaka. Det är aldrig för sent att hitta hem.

Det här är en sjukt välskriven och självutlämnande bok om ett ämne som man sällan får läsa om. För mig är det lite för close to home då jag själv har en autismdiagnos och jag läser för att komma bort från min verklighet med alla svårigheter som kommer med att vara född annorlunda. Det var ett helvete att lära sig sådant som kommer naturligt för andra människor, som exempelvis att känna empati för andra. Det är därför alltid svårt att betygsätta någons liv, vilket är anledningen till varför jag i stort sett aldrig tackar ja till att läsa biografier eller berättelser baserade på verkliga händelser. Jag vet inte vem som borde läsa den här boken annat än Connys dotter och familj, den är på tok för personlig och privat för min smak.