Sommaren då katten flyttade
Originaltitel: Sommaren då katten flyttade
Sidor: 365
ISBN: 9789177714903
Tur att Katten funnits, både som tröst och sällskap. Men sedan ett par dagar är Katten försvunnen. Har han också tröttnat och lämnat Anders? Två år har gått sedan den där kvällen när han sa att han ville skiljas. Att han hade träffat en annan som skrattade och ville ha honom. Kristian hade varit Nillas stora kärlek. Hon hade slarvat bort honom. Men när hon vaknar den här morgonen är klumpen av saknad i magen äntligen borta. Flytten till det lilla nedgångna men charmiga stenhuset med en trädgård i stort behov av omvårdnad har kanske gjort sitt till slut. Och när hon går ut på trappan med morgonkoppen kaffe har hon fått besök. Det sitter en katt på nedersta trappsteget och tittar upp på henne. Sommaren då katten flyttade är fortsättningen på Eli Åhman Owetz älskade roman Brevvännerna. Det är en ärlig och varm berättelse om saknad och om att våga släppa taget och börja om på nytt.

Det här är nionde delen i Söderberga-sviten. En bokserie som går att läsa fristående, men jag tror att man då går miste om många fina referenser till karaktärer och händelser i tidigare böcker. En av de två huvudkaraktärerna i den här boken, Anders, var med i Brevvännerna och bor nu ensam med en fin rödrandig kisse. Stackars Anders blir inte bara lämnad av sin fru utan även sin katt och det blir startskottet för honom att gå vidare med sitt liv. Sedan har vi Nilla som är en härlig kvinna som flyttat till Roslagen från Stockholm efter uppbrottet från sin man och hon försörjer sig på att översätta rätt usel cowboyromance och utför hemstädning. Det är precis som i Elis andra böcker så lätt att förälska sig i hennes brokiga skara av människor och hade jag inte redan ett landställe i Roslagen så hade jag garanterat velat ha ett efter att ha läst hennes miljöbeskrivningar. För även om Söderberga är en fiktiv plats så är det mycket jag känner igen. När jag läste Sommaren när katten flyttade så upplevde jag en berg- och dalbana av känslor, allt från glädje och humor till ångest och oro för vad som skulle hända. Även om en feelgood oftast bjuder på ett lyckligt slut så är det inte alltid det lyckliga slut jag som läsare hade valt. Men för mig innehöll boken allt jag kunde önska, tempot är långsamt, men det är precis så det ska vara på landet. Lugnt och skönt, hemtrevligt och en del gemenskap – tills man får en surgubbe eller tant till granne i området… Då finns det bara en bot på problemet. Ingen kan motstå en fin liten katt!