Czas pogardy
Originaltitel: Czas pogardy
Sidor: 363
Format: Häftad, Ljudbok
ISBN: 9789198616842
Berättelsen om häxkarlen Geralt fortsätter i denna andra del i den bästsäljande serien The Witcher, som inspirerade den Netflix-producerade serien och flertalet TV-spel. Kungarna och arméerna av de olika släktena manövrerar sina positioner, alla fruktande invasioner från fiender andra sidan floden. Intriger, oenighet och uppror infekterar alla parter. Efter decennium av förtryck strider alver och andra släkten återigen mot varandra och attackerar människorna. Medan allt mer växande grupper gör sig redo för strid, är hotet om ett fullständigt krig större än någonsin. Samtidigt måste Geralt och Yennefer beskydda Ciri, den föräldralösa arvtagerskan som är eftersökt av alla parter i den rådande konflikten. För detta barn av profetia har förmågan att förändra världen – om hon överlever i tid för att använda sina krafter.

Den här boken är den som säsong tre av TV-serien är (löst) baserad på. När man läser böckerna så förstår jag varför TV-serien har fått så mycket kritik och varför Henry Cavill valt att sluta för böckerna är verkligen välskrivna jämfört med det Netflix bjuder på. Varför man väljer att skriva om en historia som redan är perfekt förstår jag inte, men de har tack och lov valt att ha med en del av det som sker i boken. Vissa karaktärer jag tyckt om råkar dock illa ut i både bok och serie. Ciri får även mer utrymme och man får lära känna henne mer. Det är mycket fokus på hennes träning och kriget, men jag gillar det. Det är mysfantasy och jag ser fram emot att läsa nästa bok även om jag tycker bäst om de kortare novellerna än den sammanhängande historien då den är mer seriös och innehåller än mer politik.