Bestseller

Bestseller
Originaltitel: Bestseller
Sidor: 544
ISBN: 9789189393929
Hur långt är en författare beredd att gå för att skriva en bästsäljare? Pascal Engman gräver där han står i sin vassaste thriller hittills. Thrillerförfattaren Raymond Salinas hittas mördad en morgon utanför sitt hem. Han var på väg till bokmässan i Göteborg. Vanessa Frank inser tidigt att den avlidne hade djupgående kontakter inom flera kriminella nätverk, både i Sverige och utlandet. De utgjorde källor i hans researcharbete och poliserna förstår att flera kan ha haft intresse i att se författaren död. Men Vanessa anar att mordmotivet döljer sig i Salinas kommande bokprojekt, där något ännu större ska avslöjas. För att hitta svaren måste hon följa i de fotspår som ledde författaren rakt in i döden. Hur långt är en författare beredd att gå för att skapa en bästsäljare?

Han har gjort det än en gång! Det här är en av de bokserier som jag alltid sträckläser och alltid längtar till nästa del så fort jag vänt sista bladet. Skrämmande aktuella ämnen varje gång och fullt med huvudkaraktärer och sidokaraktärer som jag inte kan låta bli att tycka om oavsett om de är genuint fina människor eller genomruttna brottslingar. Gängkrig och grävande journalistik med en touch av bokmässan. Det här är min favoritserie när det kommer till crime/spänning/thrillers och jag kan både rekommendera böckerna som de är och att lyssna på ljudboken som Stefan Sauk läser in. Eller växla mellan de båda som jag brukar göra. Det här är en av förra årets bästa böcker och en solklart femma i betyg!

Skammens väg

Skammens väg
Originaltitel: Skammens väg
Sidor: 358
Format: Ljudbok, Lånebok
ISBN: 9789137501857
Efter succén med ”Till minne av en mördare” är Pascal Engman och Johannes Selåker tillbaka med andra delen i serien Skymningsland. I ett Sverige som är djupt skakat efter Estoniakatastrofen är polisen Tomas Wolf svårt märkt av sina egna trauman. Men när han på nyårsaftonen till 1995 blir inkallad till en mordplats på en bordell, väcks han ur sin dvala. Samtidigt kämpar kvällstidningsjournalisten Vera Berg både med sitt struliga privatliv och med att komma in i gemenskapen på sin nya arbetsplats Aftonbladet. När ytterligare ett bestialiskt mord sker, denna gång på en porrklubb, korsas Tomas och Veras vägar och återigen tvingas de samarbeta trots sina olikheter. De anar ett samband mellan morden – men hur ser det ut och vem blir nästa offer?

I den här andra delen i serien Skymningsland så känner jag verkligen hur Pascal och Johannes har blivit varma i kläderna. För nu känns kapitlen mer sömlösa och boken mer som en helhet och inte så fragmenterad som första delen. Själva handlingen kanske inte är så värst upplyftande, då den kretsar kring de mörkaste delarna av 90-talet och nu har det blivit 1995. Då jag för övrigt fyllde 8 år, så det här var inget jag exponerades för vid den tiden. Nostalgikänslorna infinner sig direkt ändå och jag sträckläste den på en dag. Jag har ännu inte samma förkärlek för Vera och Tomas som för Pascals karaktärer, men de är jäkligt bra skrivna oavsett. Ser fram emot att läsa mer böcker från de båda ihop och deras kommande böcker var för sig givetvis!

X

X
Originaltitel: X
Sidor: 624
ISBN: 9789189393875
Sport- och spelindustrin exploderar, men bortom onlinebettingen finns en underjordisk marknad där de stora transaktionerna sker genom matchfixning, våld och korruption. En mördad fotbollsfru i en lyxvilla på Lidingö. En pojke i förorten med en framtid som idrottsstjärna. En utstött mellanstadielärare som drömmer om att bli sedd för den hon är. I den senaste delen i serien om Vanessa Frank vävs deras historier samman till ett fartfyllt drama och en omöjlig ekvation. Nu måste polisinspektör Vanessa Frank hitta den okända variabeln X innan det är för sent. X är en rafflande resa in i de kriminella nätverkens värld. Sportindustrin är en av vår tids mest transaktionstäta marknader och ett fotbollsproffs kan idag tjäna miljarder. Baserad på gedigen research har Engman skapat en fiktiv thriller om det skoningslösa spelet bakom spelen. Med sina mångbottnade karaktärer är X en djuplodande spänningsroman om människans starkaste drivkrafter.

Jag måste erkänna att jag inte var fullt så entusiastisk inför att läsa den här boken när jag hörde att den skulle kretsa kring sportindustrin och framförallt matchfixning. Men i egenskap av en läsare som inte är ett dugg sportintresserad så kan jag ärligt säga att det inte spelar någon som helst roll vad ämnet är i en bok av Pascal, det blir läsvärt oavsett! Och som i hans tidigare böcker så är det inte sportindustrin som står i centrum utan de genuina människorna som drabbas av dess baksida och hur kriminalitet kan korrumpera den finaste av vänskaper och familj om man inte vågar stå emot. Det är en tegelsten till bok, men jag älskade varenda sida! Bortsett från att jag önskar mig ännu fler delar i den här serien så skulle jag hemskt gärna vilja läsa något oväntat från Pascal, en annan genre kanske. Hur skulle en feelgood eller skräck skriven av Pascal vara? Kommer vi någonsin få veta det?

Till minne av en mördare

Till minne av en mördare
Originaltitel: Till minne av en mördare
Sidor: 584
ISBN: 9789137501833
”True detective” möter ”Jakten på en mördare” i ett kokhett Sverige, VM-sommaren 1994. I skuggan av Mattias Flinks massmord i Falun sker ytterligare ett mord. En kvinna hittas strypt till döds och snart står det klart att hon bara är ett av flera offer som mördats med samma tillvägagångssätt. Det faller på den nyss hemkomne FN-soldaten och polisen Tomas Wolf att hitta mördaren. Till sin hjälp har han Vera Berg – en korrupt kvällstidningsreporter som är på flykt från sin före detta kille och hans MC-gäng. Huvudmisstänkt blir filmstjärnan och suputen Micael Bratt, men både Vera och Tomas misstänker att den skyldiga finns närmare inpå utredningen.

Precis som hos Pascals egen serie om Vanessa Frank så är det här en intensiv och välskriven bok, men den är ganska ojämn. Det är lätt att lista ut vem som har skrivit kapitlen med Vera och vem som skrivit kapitlen om Tomas. Johannes och Pascal har båda sin egen berättarstil som jag tycker går bra ihop till större delen av boken, men ibland fastnar jag vid vissa kapitel och det flyter inte på lika bra när de växlar mellan karaktärerna. Själva historien är spännande och – om vi bortser från det eviga blossandet på cigaretterna – igenkänningsfaktorn är stor även fast jag bara var sju år sommaren 1994 så kommer jag ihåg mycket från den tiden. Slutet är långt ifrån förutsägbart, men det är en cliffhanger och jag väntar nu med spänning på fortsättningen!

Kokain

Kokain
Originaltitel: Kokain
Sidor: 587
En våldsam avrättning på öppen gata försätter de boende i Järva i skräck. Vad blir nästa drag i kriget mellan de rivaliserande förortsgängen Vargarna och YBT? I skuggan av våldet tvingas butiksinnehaverskan Fatou Diop gång på gång att vända bort blicken av rädsla. Men någonstans går gränsen för hur mycket en människa kan svälja utan att göra motstånd. Polisinspektör Vanessa Frank kopplas in i mordutredningen och finner sig mitt i en brinnande gänguppgörelse där allt verkar handla om kokainet. Samtidigt som hon försöker landa i rollen som fostermamma till tonåriga Celine visar sig hennes nya sårbarhet bli den största utmaningen för utredningen. Kokain är den fjärde, frist ende delen i Pascal Engmans serie om polisinspektör Vanessa Frank. I denna hisnande, mörka thriller skildras de mänskliga kostnaderna av droghandeln men också det okuvliga hoppet om att kunna ge en bättre värld till sina barn.

Innan jul så träffades en del av oss i bokcirkeln och diskuterade månadens böcker varav en av dessa var Kokain. Vi har redan kommit till del fyra i serien om Vanessa Frank och det känns som igår då vi satt hemma hos mina bokcirkelvänner och samtalade med Pascal om Eldslandet. Den här boken kretsar kring ytterligare ett aktuellt ämne, droghandeln, de kriminella gängen och skjutningarna i Stockholms förorter, som numera känns som de har blivit en del av vår vardag. Utöver den välskrivna och actionpackade historien så får vi läsa delar av en riktig BRÅ rapport, det gör att allt känns mycket mer verkligt och skrämmande. Pascals sätt att berätta en historia gör att jag inte kan sluta läsa, det är otroligt spännande, språket är spot on och jag känner verkligen med karaktärerna som drabbas av våldet i boken. Vi lär känna flera nya personer vars familjer drabbats hårt av den ökade gängkriminaliteten och droghandeln, samtidigt som vi får fortsätta följa Vanessa och se hur hennes relation med Celine utvecklas. Jag har aldrig varit ett fan av att läsa om förortsgäng och droger, men Pascal kan göra vilket ämne som helst läsbart och underhållande även om det är rått och brutalt skildrat. Kokain är även en tegelsten till sidantalet, men eftersom kapitlen är korta så flyger tiden förbi och jag slukade hela boken på några timmar. Nu hoppas jag bara på att få läsa fortsättningen om inte allt för lång tid…

Änkorna

Änkorna
Originaltitel: Änkorna
Sidor: 506
ISBN: 9789189007772
Goodreadsbetyg: 4.85
En manlig polis hittas mördad på Gärdet och bara minuter från brottsplatsen upptäcks ytterligare ett offer, en ung kvinna av okänd identitet. Dubbelmordet leder polisinspektör Vanessa Frank in på en snårig utredning – som visar sig bli mer personlig än hon någonsin kunnat ana. När spåren allteftersom börjar peka mot IS är skräcken ett faktum. Samhällets rädsla för terrorbrott ökar samtidigt som terrornätverken blir bättre på att verka i det dolda. Och när sorgens förmåga att föra samman människor omvandlas till en effektiv drivkraft att hämnas, kan konsekvenserna bli förödande.

På relativt kort tid så har jag fått en ny svensk favoritförfattare. Ingen skriver lika klockrent som Pascal! Han lyckas verkligen få till sida efter sida med fullmatad spänning och jag slukar allt på en gång. Det är så bra att det inte går att sluta läsa. Det här är en bokserie för de som älskar smarta thrillers med högt tempo och korta, intensiva kapitel. Handlingen i Änkorna är högaktuell med fokus på IS och de människor som begår terrorbrott. Som den icke troende jag är så har jag alltid haft svårt för personer som låter sig svepas med i ett sektliknande hive mind där tron övervinner allt sunt förnuft, men i Änkorna så får man en glimt av hur det kan vara på andra sidan och vad som driver de här personerna. Det känns som att det har tagit en hel del tid med researchen kring ämnet för att det skulle bli en så här pass trovärdig och skrämmande skildring av terrorn.

I och med att det här är bok tre, så har jag börjat komma karaktärerna lite närmare och jag tycker om varenda en. Speciellt Vanessa och hennes relation med Celine, som är så fruktansvärt fin att jag blir rörd. Och lussebulledeg, vilket life hack! Hoppas verkligen att 7-eleven börja sälja bullarna ogräddade framöver tack vare den här boken! Nicolas Paredes är även han en fin person som jag håller tummarna för får vara med i fortsättningen också. Som vanligt så känner jag även lite för the bad guys till och från, men i slutändan så sitter jag och väntar på att de ska få vad de förtjänar. Slutet gott allting gott, eller kanske inte. Nu blir jag lite bitter när jag tänker på hur lång tid det kan ta innan det finns en ny bok för mig att läsa av Pascal…