Skammens väg

Skammens väg
Originaltitel: Skammens väg
Sidor: 358
Format: Ljudbok, Lånebok
ISBN: 9789137501857
Efter succén med ”Till minne av en mördare” är Pascal Engman och Johannes Selåker tillbaka med andra delen i serien Skymningsland. I ett Sverige som är djupt skakat efter Estoniakatastrofen är polisen Tomas Wolf svårt märkt av sina egna trauman. Men när han på nyårsaftonen till 1995 blir inkallad till en mordplats på en bordell, väcks han ur sin dvala. Samtidigt kämpar kvällstidningsjournalisten Vera Berg både med sitt struliga privatliv och med att komma in i gemenskapen på sin nya arbetsplats Aftonbladet. När ytterligare ett bestialiskt mord sker, denna gång på en porrklubb, korsas Tomas och Veras vägar och återigen tvingas de samarbeta trots sina olikheter. De anar ett samband mellan morden – men hur ser det ut och vem blir nästa offer?

I den här andra delen i serien Skymningsland så känner jag verkligen hur Pascal och Johannes har blivit varma i kläderna. För nu känns kapitlen mer sömlösa och boken mer som en helhet och inte så fragmenterad som första delen. Själva handlingen kanske inte är så värst upplyftande, då den kretsar kring de mörkaste delarna av 90-talet och nu har det blivit 1995. Då jag för övrigt fyllde 8 år, så det här var inget jag exponerades för vid den tiden. Nostalgikänslorna infinner sig direkt ändå och jag sträckläste den på en dag. Jag har ännu inte samma förkärlek för Vera och Tomas som för Pascals karaktärer, men de är jäkligt bra skrivna oavsett. Ser fram emot att läsa mer böcker från de båda ihop och deras kommande böcker var för sig givetvis!

Minnesförlusten

Minnesförlusten
Originaltitel: Minnesförlusten
Sidor: 393
ISBN: 9789137156217
En kvinna vaknar upp på sjukhus utan ett enda minne. En ID-handling visar att hon heter Klara och är 37 år, men ingenting förklarar varför hon har hittats skadad och livlös ute till havs. Tillsammans med psykologen Tim försöker hon nå fram till sanningen om sig själv, men ju mer hon får reda på, desto mer inser hon att någon är ute efter henne. "Minnesförlusten" är en psykologisk thriller om identitet och livsval, tillit och komplicerad kärlek.

Vi läste den här boken i Bokcirkeln och jag hade nog förväntat mig något helt annat av den här boken än det jag fick. Den första halvan av boken är väldigt seg och det händer inte så mycket alls. Utan det handlar mest om huvudpersonens svårigheter med att lära sig leva igen efter minnesförlusten som tog ifrån henne allt som var hon. Det är först i slutet när allt uppdagas som det faktiskt blir spännande och jag önskar att hela boken hade haft samma känsla och tempo. För det är inte förrän de sista sidorna som jag börjar tycka om boken och det var too little too late för min smak. Slutet är även alltför abrupt och det kändes ganska otillfredsställande. Inte min typ av bok helt enkelt, men kul att diskutera i bokcirkeln.

Fredagsklubben

The Friday Night Club
Originaltitel: The Friday Night Club
Sidor: 300
ISBN: 9789137502700
Stockholm, sent 1800-tal Fem kvinnor träffas varje fredag för andliga möten. En är Hilma af Klint, pionjär inom det abstrakta måleriet. De talar om allt som är viktigt i livet, och de målar. Tillsammans åkallar de "höga mästare" från en annan dimension och låter andarnas budskap vägleda dem i skapandet av stora, expressiva konstverk. Men tavlorna göms undan och Hilmas namn faller i glömska. Över hundra år senare arbetar kuratorn Eben med en utställning av Hilmas tavlor. Den leder honom in på en vindlande väg bakåt i tiden som väcker spännande frågor kring konsten, och kvinnorna. Vilka var de fem? Och vad gjorde de egentligen på sina möten? 2018 ställs Hilma af Klints tavlor ut på Guggenheimmuseet i New York. Utställningen blir den mest besökta i museets historia. Inspirerade av utställningen bestämde sig författarna Sofia Lundberg, Alyson Richman och M.J. Rose för att ge kvinnorna liv i den kollektivt skrivna romanen Fredagsklubben.

Hilma af Klint är verkligen populär just nu. Det släpps både en bok och en film om henne och kvinnorna i hennes liv nu. Jag tänkte att det skulle vara en intressant person att läsa om då jag är fascinerad av det spiritulistiska och den historiska delen även om jag inte är särskilt konstintresserad. Då blev jag förvånad över att jag tyckte bäst om delarna som utspelar sig i nutid om konsthistorikern och hans kärlek. Även den här boken hade vi med som alternativ i bokcirkeln och precis som med Minnesförlusten så är den seg i början, men tar sig mot slutet. Det är en välskriven roman, men inget som fastnar hos mig. Trots att det är en bok om en unik grupp kvinnor så känns inte berättelsen lika unik tyvärr.

Till minne av en mördare

Till minne av en mördare
Originaltitel: Till minne av en mördare
Sidor: 584
ISBN: 9789137501833
”True detective” möter ”Jakten på en mördare” i ett kokhett Sverige, VM-sommaren 1994. I skuggan av Mattias Flinks massmord i Falun sker ytterligare ett mord. En kvinna hittas strypt till döds och snart står det klart att hon bara är ett av flera offer som mördats med samma tillvägagångssätt. Det faller på den nyss hemkomne FN-soldaten och polisen Tomas Wolf att hitta mördaren. Till sin hjälp har han Vera Berg – en korrupt kvällstidningsreporter som är på flykt från sin före detta kille och hans MC-gäng. Huvudmisstänkt blir filmstjärnan och suputen Micael Bratt, men både Vera och Tomas misstänker att den skyldiga finns närmare inpå utredningen.

Precis som hos Pascals egen serie om Vanessa Frank så är det här en intensiv och välskriven bok, men den är ganska ojämn. Det är lätt att lista ut vem som har skrivit kapitlen med Vera och vem som skrivit kapitlen om Tomas. Johannes och Pascal har båda sin egen berättarstil som jag tycker går bra ihop till större delen av boken, men ibland fastnar jag vid vissa kapitel och det flyter inte på lika bra när de växlar mellan karaktärerna. Själva historien är spännande och – om vi bortser från det eviga blossandet på cigaretterna – igenkänningsfaktorn är stor även fast jag bara var sju år sommaren 1994 så kommer jag ihåg mycket från den tiden. Slutet är långt ifrån förutsägbart, men det är en cliffhanger och jag väntar nu med spänning på fortsättningen!

Efter regn

The First Day of the Rest of My Life
Originaltitel: The First Day of the Rest of My Life
Sidor: 350
ISBN: 9789137157429
Tara Hunter är terapeut med uppdrag att återställa Longhamptons samhällsanda efter en katastrofal översvämning. Men hennes egen livssituation är inte särskilt stabil. Det är trassligt med pojkvännen, familjen är splittrad och hon har bara en katt som sällskap. Dr David Dalloway är ny stjärnrådgivare på Longhamptons hälsocenter och har specialiserat sig på husdjur. Men han har också en förmåga att läsa människors tankar – vilket är det sista Tara behöver just nu.När Tara konfronteras med sitt förflutna ser det först ut som att en ny katastrof är i antågande. Eller är det i själva verket en ny chans?

Även det här är en bok vi läst i bokcirkeln och jag lyssnade på den som ljudbok. Pinsamt nog så är det här min första Lucy Dillon-bok. Jag har aldrig varit ett fan av att läsa böcker om hundmänniskor, eller böcker som enbart kretsar kring hundar så jag har medvetet valt bort hennes böcker. Men böcker där både hundar och katter förekommer tycker jag om, så den här boken läste jag gärna. Vi får i den här boken följa terapeuten Tara som förstås är bättre på att ge råd än att följa dem själv. Jag gillar faktiskt Tara och känner igen mig en del i henne. Hon har svårt att komma vidare i livet efter en jobbig uppväxt och det visar sig att hennes familj inte är de hon trodde att de var. Boken är full med familjehemligheter, kärlek och vänskap och tydligen så är det en del karaktärer med från Dillons andra böcker så jag får väl ta tag i att läsa ikapp snart. Det här var en riktigt fin feelgood!

Där kräftorna sjunger

Where the Crawdads Sing
Originaltitel: Where the Crawdads Sing
Sidor: 369
ISBN: 9789137154831
Goodreadsbetyg: 4.48
En oförglömlig berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris. Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne "Träskflickan" och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv.

Jag brukar inte instämma i hyllningskörer, men det här var en bok värd all hype! Utanförskapet som Kya tvingas genomlida tack vare sina föräldrars vanvård har jag lätt att ta till mig, även avskyn inför skolan men samtidigt kärleken till att lära sig själv allt det som intresserar en. Det är långt ifrån en klassisk mordhistoria och jag var mer intresserad av biologin än Kyas kärlekshistoria – även om jag gillade Tate. Miljöbeskrivningarna är fantastiskt beskrivna, karaktärerna likaså. Jag plöjde boken i ett svep för att få reda på vad det var som skulle hända med Kya och vem det var som hade haft ihjäl mansgrisen. Språket i boken tilltalade mig verkligen och slutet var sådär tillfredsställande som ett slut bör vara. Mycket trevlig bok att få läsa med min bokcirkel och kul att vi alla hade olika åsikter och betyg på den!