Felet med Eden

Felet med Eden
Originaltitel: Felet med Eden
Sidor: 312
Format: Häftad, E-bok
ISBN: 9789179770167
Första delen i en gastkramande dystopi om världen efter en dödlig pandemi. När sjuttonåriga Ava vaknar tillhör hon de äldsta i världen. En ny influensa har dödat nästan alla utom de riktigt unga. Hon har hamnat i Eden, det paradis som en klick av de äldre överlevarna har byggt. En rättvis, meritokratisk värld där bara prestation belönas. Ava placeras i Edens högsta kast, Lustgården, tillsammans med Edens elit. Men snart rämnar den paradisiska bilden. För Lustgården är en oförsonlig plats där empati är ett skällsord, och du ständigt måste tävla för att behålla din plats. Frågorna gnager i Ava. Vad hände egentligen under pandemin, när hon sov i en av Sveriges fem ecmo-maskiner? Och varför har hon, begåvad men sällan bäst, placerats med eliten? Vad är egentligen felet med Eden?

Min vän Kim tipsade mig om att läsa den här ungdomsboken då den skulle vara en riktig bladvändare och hon hade inte fel där. Jag plöjde igenom Felet med Eden på en kväll och det enda jag är aningen missnöjd över är att den slutade med en cliffhanger och jag har inte hört något om en kommande uppföljare än… Den beskrivs som ett Hungerspelen för 2020-talet, men jag tycker att den påminner mer om Mazerunner. Jag hade lite svårt för Ava som var otroligt trög och hela tiden ställde fel frågor, exempelvis vem frågar inte vilket år det är efter att ha vaknat ur en koma? Mycket uppdagas i slutet, men lämnar oss med många lösa trådar och nya frågor. När kommer nästa del?!

Eden är uppbyggt i olika nivåer likt helvetets nio kretsar och jag tycker att alla böcker om sekter eller samhällen som bygger på olika trosuppfattningar är så otroligt skrämmande! Där de inte får ifrågasätta och tänka själva utan genom indoktrinering från en ung ålder blint tror på något som det finns svaga bevis för. Den vettigaste religionen enligt mig är Buddhismen, som bygger på att det är människan själv som har makten över sina handlingar och sitt liv. Tro på dig själv, behandla andra som du själv vill bli behandlad och skyll inte ifrån dig kan man säga. Karma is a bitch.

Det svarta regnet

Det svarta regnet
Originaltitel: Det svarta regnet
Sidor: 192
ISBN: 9789179753832
Innan 12-åriga Liv föddes så förstördes världen av de onda trollkarlarna. Allt som finns kvar är förgiftade landskap, ruiner och demonerna som gör människorna sjuka och galna. När en demon tar över deras pappas kropp måste Liv hjälpa sin mamma att ta hand om huset och sin lillasyster. Hon måste jaga för att få hem mat och se till att aldrig få in något giftigt i huset eller gå ut i det svarta regnet. Men, det Liv drömmer allra mest om, är att de snart ska ge sig av därifrån, för att hitta en plats som sägs vara fri från allt ont.

Jag tyckte att det lät som en väldigt spännande bok för min inre 12-åring att läsa och den börjar bra. Jag gillar upplägget och karaktärerna, den påminner lite om Sofia Nordins dystopi-serie. Boken var välskriven och det är ett bra driv i handlingen. Det är lite av en feelbad för yngre läsare med fokus på överlevnad vilket jag tycker är bra, det behövs mer av den sorten. Men jag hade förväntat mig mer av en övernaturlig, dystopisk framtid och jag blev därför lite besviken på hur den slutade. Utöver det så gillade jag den, men varför slutade den så abrupt! Jag ville ju läsa mer, håller tummarna för en fortsättning!

Tack Stina för det fina recensionsexemplaret!

Sexstrejken

Sidor: 320
ISBN: 9789178031689
Majken har fått nog. Nog av att bli kallad hora i skåphallen, i korridoren, i matsalen, nog av anonyma dickpics. Nog av att de schysta killarna håller käften när tjejerna trakasseras. När hon tillsammans med den blyga Vilda och skolans drömtjej Belle utlyser en sexstrejk blir det upptakten till något som ingen kunnat förutse.Hade de strejkat om de hade vetat vilka krafter som skulle utlösas av att säga nej till sex? Hade de strejkat om de vetat priset de skulle få betala? Majken såg ut över elevrådet. Killarna skruvade på sig, men sa inget. Troligtvis hade ingen av dem haft sex än. Men de ville väl ha det, som de flesta andra på gymnasiet. Skulle de våga ta ställning mot dem som kränkte tjejerna de ville ligga med? Hon sa: ”Det här betyder inget hångel, ingen går ned på någon, inget sexuellt what so ever. Bög, flata, trans, bi eller hetero; alla måste vara med.”

Mycket bra skriven ungdomsbok som jag önskar hade funnits när jag var i den åldern för då hade jag också dragit igång en sexstrejk. Inte för att någon ville ligga med mig när jag var i den åldern, men något måste verkligen ske så att idioter slutar gruppera sig och mobbar personer som inte tänker som dom gör. Det är sällan intelligens ses som något häftigt och beundransvärt, vilket är tråkigt. Jag tycker Åsa fångar mycket av hur det är på gymnasieskolorna, med rektorer och lärare som inte lyssnar, är passiva och bara försöker tysta ner skandaler. De få lärare som faktiskt vill göra mer än att pricka av läroplanen och få sin lön, de kämpar i motvind och får inget stöd.

Det är trevligt att läsa om en tjejtrio där alla är så pass olika och ändå är bra vänner. När tjejer agerar som Ebba i boken, säger att trakasserier inte är så farligt och något man får stå ut med bara för att det blivit en del av vardagen, då blir det aldrig någon förändring. Det är nästan äckligt att läsa om tjejer som trycker ner andra tjejer och killar som inte vågar stå upp mot sina “vänner” bara för att de själva inte vill hamna i skottlinjen. Fegt och lågt. Sexstrejken är förutom en bra inkörsport till diskussioner i skolorna, även riktigt underhållande att läsa. Det är rappt, smart och lätt att känna igen sig i. Rekommenderas varmt och hoppa att det blir fler ungdomsböcker av Åsa i framtiden.

Tack till Bonnier Carlsen för det fina recensionsexemplaret!