Detektiv Tillman: Det hemliga sällskapet

Originaltitel: Detektiv Tillman: Det hemliga sällskapet
Utgiven: 2024
Sidor: 298
ISBN: 9789180066631
Ett hemligt sällskap vars medlemmar är beredda att gå över lik för att se till att ingen avslöjar deras hemligheter, en mystisk man som kanske är polisinformatör och kvinnor som slåss för jämställdhet. Det här är första delen i en mysig spänningsserie som utspelar sig under 1920-talet där tre kvinnor bildar en oväntad allians för att hjälpas åt att lösa brott. Året är 1920 och den unga Ester Tillman är nybliven änka i Uppsala. Äktenskapet var olyckligt och äntligen är hon fri att styra över sitt liv. Hon har en dröm om att arbeta som privatdetektiv, men vet inte om hon vågar ta steget. När hon följer med sin mamma på seans och en av deltagarna under mystiska omständigheter faller från en balkong, får Ester möjlighet att ta sig an sitt första fall.

Det här var verkligen en härlig bok! Jag gillar den mångfasetterade Ester, som är både stark och sårbar, och hennes talangfulla nya kompanjon. Ester får en hel del nya vänner under bokens gång och det finns även ett potentiellt kärleksintresse vilket alltid är trevligt i historisk fiktion. Vad som inte är fiktion är alla platser i Uppsala som nämns. Då jag har bott i Uppsala till och från i snart 12 år nu, så känner jag till många av gatorna och områdena vilket ger berättelsen en helt annan dimension. Jag har tidigare enbart läst Camillas böcker som riktar sig till yngre läsare, men hon har samma stil även här vilket gör boken extremt lättläst utan att det känns banalt. Camilla är en mästare på att skriva om historiska miljöer, men ändå väva in en del moderna ämnen – eller snarare saker som var otroligt kontroversiella på 1920-talet. Män som hatar kvinnor och fördomar mot allt som anses avvikande är tyvärr ett ständigt aktuellt ämne även idag. Det är skickligt att kunna skriva om det, men ändå få till en spännande och framförallt underhållande deckare (eller mysdeckare om ni frågar mig.) Själva bokens omslag och format bör också nämnas då det påminner mig om min samling med Agatha Christie-böcker, som har samma känsla och tilltalar mig sensoriskt. Skön att hålla i, bläddra i och typsnitt och allt är precis så som jag föredrar det. Tro mig, om det är något som kan få mig att inte vilja läsa en bok så är det hur boken känns och dess layout. Det är dock inget som jag betygsätter utan det här är bara ett stort plus i kanten. Som vanligt när jag gillar en bok, så är den på tok för kort och slutet kändes aningen rushat. Men jag håller tummarna för att det ska komma fler böcker om Detektiv Tillman!

Mörka julnätter

Mörka julnätter
Originaltitel: Mörka julnätter
Illustratör: Lina Blixt
Sidor: 200
ISBN: 9789179776015
Snart är det jul. Tolvåriga Gerda och hennes lillebror Algot är ensamma i våningen i Stockholm. Pappa är inlagd på sanatorium med tuberkulos och mamma är på vilohem. Syskonen får åka hem till sina morföräldrars gård i Hälsingland, Gerdas senaste besök där slutade i katastrof. Allt på grund av Elis, pojken som flyttat in på gården. Snart börjar mystiska saker hända i byn. Barn försvinner och det enda spåret är det som finns i snön – av klövar! Precis som i berättelserna om den onda julbocken. Men det är väl bara en sagofigur? Gerda och Elis måste våga möta sina rädslor och hjälpas åt, innan det är för sent.

Det här är ännu en julkalenderbok, men för lite äldre barn och den är därför lite mörkare och lite läskigare. Till och med illustrationerna av Lina Blixt är mörka och tillför en hel del till spänningen. För även om det här inte är renodlad skräck, så innehåller den en del hemskheter som kidnappning och getmannen (julbocken.) Det handlar även om sjuka föräldrar, sanatorium och vilohem, samt fördomar och diskriminering mot romer. Det är inte den mest juliga berättelsen jag läst, och den utspelar sig 1934 då de hade lite andra traditioner än vi har nu, men det är en riktigt spännande bok som jag läste i en sittning istället för att ta ett kapitel om dagen.

Snöstorm och kanelhjärtan

Sidor: 171
ISBN: 9789132207716
Goodreadsbetyg: 2.86
Det är dagen före julafton och en långtradare fullastad med julklappar kör längs glashala vägar i ymnigt snöfall. När lastbilen får sladd och välter blir hela länsvägen blockerad, alla julklappar sprids ut över vägen och ingen kommer fram. Istället måste man ta den alternativa vägen förbi det gamla stationshuset som inrymmer ett kafé och kulturhus som för en tynande tillvaro. Men kaféet börjar nu fyllas av en brokig skara människor som alla har sina alldeles egna anledningar till att ta sin tillflykt just hit, och plötsligt börjar det få liv igen.

Jag gillar den här typen av böcker där flera separata historier knyts samman på en gemensam plats eller runt ett och samma tema. Som vanligt finns det några historier som jag tycker är bättre än andra, speciellt en med lite övernaturliga inslag.

Det är allt som allt en småmysig liten novellsamling som är perfekt läsning nu på vintern eller kring jul.