Mörka julnätter

Mörka julnätter
Originaltitel: Mörka julnätter
Illustratör: Lina Blixt
Sidor: 200
ISBN: 9789179776015
Snart är det jul. Tolvåriga Gerda och hennes lillebror Algot är ensamma i våningen i Stockholm. Pappa är inlagd på sanatorium med tuberkulos och mamma är på vilohem. Syskonen får åka hem till sina morföräldrars gård i Hälsingland, Gerdas senaste besök där slutade i katastrof. Allt på grund av Elis, pojken som flyttat in på gården. Snart börjar mystiska saker hända i byn. Barn försvinner och det enda spåret är det som finns i snön – av klövar! Precis som i berättelserna om den onda julbocken. Men det är väl bara en sagofigur? Gerda och Elis måste våga möta sina rädslor och hjälpas åt, innan det är för sent.

Det här är ännu en julkalenderbok, men för lite äldre barn och den är därför lite mörkare och lite läskigare. Till och med illustrationerna av Lina Blixt är mörka och tillför en hel del till spänningen. För även om det här inte är renodlad skräck, så innehåller den en del hemskheter som kidnappning och getmannen (julbocken.) Det handlar även om sjuka föräldrar, sanatorium och vilohem, samt fördomar och diskriminering mot romer. Det är inte den mest juliga berättelsen jag läst, och den utspelar sig 1934 då de hade lite andra traditioner än vi har nu, men det är en riktigt spännande bok som jag läste i en sittning istället för att ta ett kapitel om dagen.

Fallet från Eden

Fallet från Eden
Originaltitel: Fallet från Eden
Sidor: 331
Format: Lånebok
ISBN: 9789179774431
Fallet från Eden är andra delen i E. P. Ugglas gastkramande dystopi om världen efter en dödlig pandemi. Livet bland eliten i Eden är över för Ava. Hon har flyttats ner till Getsemane. Där kallas hon för "En fallen ängel", och det är inte en komplimang. Om tillvaron i Eden handlade om intelligens, är allt i Getsemane fokuserat på träning och fysisk aktivitet. Ava tvingas anpassa sig samtidigt som hon försöker hitta och befria vännerna Yasmin och Kenji, som bestraffats hårdare än hon. Men snart inser hon att allt de lär sig i Getsemane syftar till en enda uppgift: Att gå ut i det som finns kvar av den verkliga världen och döda andra människor, med det egna livet som insats.

Jag kastade mig verkligen över den här boken så fort den kom ut. Äntligen så skulle jag få veta mer om Eden och hur det ska gå för Ava! Plöjde mig igenom hela boken på en kväll och den var minst lika bra som den första, om inte bättre då Ava är mindre förvirrad, får svar på fler frågor och det blir mer fart och fysisk aktivitet i Getsemane. Eden påminner mig om en blandning av Hungerspelen, Mazerunner och Divergent, men betydligt bättre på många sätt. Jag kan inte skriva så mycket mer om vad jag gillade med boken utan att spoila för er som inte läst den än, men det är en jäkligt spännande dystopisk framtid vi får ta del av och jag längtar redan efter fortsättningen!
På tal om det så brukar enerverande cliffhangers i slutet av böcker ofta få mig att dra ner betyget något, men det här är en solid fullpoängare för mig! En av de bästa svenska ungdomsböckerna jag har läst! Ursäkten i efterordet accepterad.

Tomtarna på femte våningen

Elfi al Quinto Piano
Originaltitel: Elfi al Quinto Piano
Sidor: 127
ISBN: 9789179752811
I staden R är alla nöjda. Inget kan gå fel för man gör aldrig något oväntat eller pratar med någon man inte känner. Till denna lugna stad flyttar en familj med tre barn och två mammor som söker en trygg plats. De kämpar för att få kontakt med sina nya grannar, men det går trögt. Men en dag kommer ett brev till dem. Det är jultomten som behöver hjälp med att slå in paket till alla barn i staden. Ingen annan vill ställa upp, något sådant har man ju aldrig gjort tidigare. Familjen är tomtens, barnens, julklapparnas, JULENS sista hopp! Det här är en bok om hur vi är mot varandra, om inkludering och rädsla för det främmande. Men mest är det en bok om det läskigaste av allt –att inte kunna fira jul tillsammans och att bli utan julklappar!

Tomtarna på femte våningen är en extra fin julbok då vi äntligen får läsa om en familj med två mammor. Även om jag själv inte tycker det är något konstigt, så finns det fortfarande ytterst få böcker som påminner om denna – mycket uppfriskande omväxling om ni frågar mig. Boken i sig är lättsam och rakt igenom trevlig att läsa, full med julkänsla med fokus på inkludering. Det kanske inte är den mest spännande boken jag läst, men den är välskriven och superfint illustrerad av Verena Wugeditsch. Rekommenderas varmt.

Felet med Eden

Felet med Eden
Originaltitel: Felet med Eden
Sidor: 312
Format: Häftad, E-bok
ISBN: 9789179770167
Första delen i en gastkramande dystopi om världen efter en dödlig pandemi. När sjuttonåriga Ava vaknar tillhör hon de äldsta i världen. En ny influensa har dödat nästan alla utom de riktigt unga. Hon har hamnat i Eden, det paradis som en klick av de äldre överlevarna har byggt. En rättvis, meritokratisk värld där bara prestation belönas. Ava placeras i Edens högsta kast, Lustgården, tillsammans med Edens elit. Men snart rämnar den paradisiska bilden. För Lustgården är en oförsonlig plats där empati är ett skällsord, och du ständigt måste tävla för att behålla din plats. Frågorna gnager i Ava. Vad hände egentligen under pandemin, när hon sov i en av Sveriges fem ecmo-maskiner? Och varför har hon, begåvad men sällan bäst, placerats med eliten? Vad är egentligen felet med Eden?

Min vän Kim tipsade mig om att läsa den här ungdomsboken då den skulle vara en riktig bladvändare och hon hade inte fel där. Jag plöjde igenom Felet med Eden på en kväll och det enda jag är aningen missnöjd över är att den slutade med en cliffhanger och jag har inte hört något om en kommande uppföljare än… Den beskrivs som ett Hungerspelen för 2020-talet, men jag tycker att den påminner mer om Mazerunner. Jag hade lite svårt för Ava som var otroligt trög och hela tiden ställde fel frågor, exempelvis vem frågar inte vilket år det är efter att ha vaknat ur en koma? Mycket uppdagas i slutet, men lämnar oss med många lösa trådar och nya frågor. När kommer nästa del?!

Eden är uppbyggt i olika nivåer likt helvetets nio kretsar och jag tycker att alla böcker om sekter eller samhällen som bygger på olika trosuppfattningar är så otroligt skrämmande! Där de inte får ifrågasätta och tänka själva utan genom indoktrinering från en ung ålder blint tror på något som det finns svaga bevis för. Den vettigaste religionen enligt mig är Buddhismen, som bygger på att det är människan själv som har makten över sina handlingar och sitt liv. Tro på dig själv, behandla andra som du själv vill bli behandlad och skyll inte ifrån dig kan man säga. Karma is a bitch.

Det svarta regnet

Det svarta regnet
Originaltitel: Det svarta regnet
Sidor: 192
ISBN: 9789179753832
Goodreadsbetyg: 3.33
Innan 12-åriga Liv föddes så förstördes världen av de onda trollkarlarna. Allt som finns kvar är förgiftade landskap, ruiner och demonerna som gör människorna sjuka och galna. När en demon tar över deras pappas kropp måste Liv hjälpa sin mamma att ta hand om huset och sin lillasyster. Hon måste jaga för att få hem mat och se till att aldrig få in något giftigt i huset eller gå ut i det svarta regnet. Men, det Liv drömmer allra mest om, är att de snart ska ge sig av därifrån, för att hitta en plats som sägs vara fri från allt ont.

Jag tyckte att det lät som en väldigt spännande bok för min inre 12-åring att läsa och den börjar bra. Jag gillar upplägget och karaktärerna, den påminner lite om Sofia Nordins dystopi-serie. Boken var välskriven och det är ett bra driv i handlingen. Det är lite av en feelbad för yngre läsare med fokus på överlevnad vilket jag tycker är bra, det behövs mer av den sorten. Men jag hade förväntat mig mer av en övernaturlig, dystopisk framtid och jag blev därför lite besviken på hur den slutade. Utöver det så gillade jag den, men varför slutade den så abrupt! Jag ville ju läsa mer, håller tummarna för en fortsättning!

Tack Stina för det fina recensionsexemplaret!

Sexstrejken

Sidor: 320
ISBN: 9789178031689
Goodreadsbetyg: 2.93
Majken har fått nog. Nog av att bli kallad hora i skåphallen, i korridoren, i matsalen, nog av anonyma dickpics. Nog av att de schysta killarna håller käften när tjejerna trakasseras. När hon tillsammans med den blyga Vilda och skolans drömtjej Belle utlyser en sexstrejk blir det upptakten till något som ingen kunnat förutse.Hade de strejkat om de hade vetat vilka krafter som skulle utlösas av att säga nej till sex? Hade de strejkat om de vetat priset de skulle få betala? Majken såg ut över elevrådet. Killarna skruvade på sig, men sa inget. Troligtvis hade ingen av dem haft sex än. Men de ville väl ha det, som de flesta andra på gymnasiet. Skulle de våga ta ställning mot dem som kränkte tjejerna de ville ligga med? Hon sa: ”Det här betyder inget hångel, ingen går ned på någon, inget sexuellt what so ever. Bög, flata, trans, bi eller hetero; alla måste vara med.”

Mycket bra skriven ungdomsbok som jag önskar hade funnits när jag var i den åldern för då hade jag också dragit igång en sexstrejk. Inte för att någon ville ligga med mig när jag var i den åldern, men något måste verkligen ske så att idioter slutar gruppera sig och mobbar personer som inte tänker som dom gör. Det är sällan intelligens ses som något häftigt och beundransvärt, vilket är tråkigt. Jag tycker Åsa fångar mycket av hur det är på gymnasieskolorna, med rektorer och lärare som inte lyssnar, är passiva och bara försöker tysta ner skandaler. De få lärare som faktiskt vill göra mer än att pricka av läroplanen och få sin lön, de kämpar i motvind och får inget stöd.

Det är trevligt att läsa om en tjejtrio där alla är så pass olika och ändå är bra vänner. När tjejer agerar som Ebba i boken, säger att trakasserier inte är så farligt och något man får stå ut med bara för att det blivit en del av vardagen, då blir det aldrig någon förändring. Det är nästan äckligt att läsa om tjejer som trycker ner andra tjejer och killar som inte vågar stå upp mot sina “vänner” bara för att de själva inte vill hamna i skottlinjen. Fegt och lågt. Sexstrejken är förutom en bra inkörsport till diskussioner i skolorna, även riktigt underhållande att läsa. Det är rappt, smart och lätt att känna igen sig i. Rekommenderas varmt och hoppa att det blir fler ungdomsböcker av Åsa i framtiden.

Tack till Bonnier Carlsen för det fina recensionsexemplaret!