Kaffe med mjölk

Kaffe med mjölk
Originaltitel: Kaffe med mjölk
Sidor: 192
Format: Pocket, Ljudbok
ISBN: 9789146237464
En mamma och en dotter. Ett avstånd mellan dom lika långt som mellan Gällivare och Stockholm. En mamma som har något hon måste säga till sin dotter, något som inte kan vänta. En lika vemodigt finstämd som skimrande berättelse om en förälder och hennes barn och om hur de tunnaste trådarna kan vara de starkaste banden.

Jag vet att det här inte är min typ av bok, men jag envisas alltid med att försöka tycka om det. Som hur jag tvingade i mig svart kaffe när jag var 23, trots att jag avskydde det, för att bli den kaffeberoende personen jag är idag. Men även fast det är en riktigt fint skriven berättelse. Om en mor och dotter och hur deras brist på kommunikation skadar deras relation. Vilket gör att de går miste om värdefull tid tillsammans. Trots det så blir jag bara frustrerad över att läsa boken. Det ger mig inget att läsa om jobbiga familjehemligheter med brist på lyckliga slut. Det känns lite för masochistiskt att tycka om den typen av berättelser. Den ger mig inga positiva känslor eller bestående minnen, men det är ingen dålig bok. Tvärtom. Så se er inte blinda på mitt betyg utan läs den själva och se om det är något som tilltalar just dig!

Lektioner i kemi

Lessons in Chemistry
Originaltitel: Lessons in Chemistry
Sidor: 384
ISBN: 9789146237921
Elizabeth Zott är ingen vanlig kvinna. Faktum är att Elizabeth Zott skulle vara den första att påpeka att det inte finns något som heter en vanlig kvinna. Det är 1960-tal i Kalifornien. Allt Elizabeth Zott någonsin velat är att satsa på karriären som kemist, men forskningsinstitutet där hon arbetar ligger inte direkt i framkant när det kommer till jämställdhet. Livet händer och plötsligt är Elizabeth ensamstående mamma och – bisarrt nog – stjärna i Amerikas mest omtyckta matlagningsprogram Middag kl sex. Samtidigt som hennes manliga kollegor alltid antytt att köket var den enda platsen för Elizabeth visar sig hennes sällsynta närmande till matlagning (”ta en halvliter H2O och tillsätt en nypa natriumklorid”) och självständiga exempel vara banbrytande. Detta eftersom Elizabeth inte bara lär kvinnor hur man lagar mat, utan också kemins lagar och hur man ändrar status quo. Hon lär dem att en kvinnas plats är ute i världen.

Elizabeth är en kvinna helt i min smak! Hon känns väldigt autistisk – på ett bra sätt – och jag delar hennes intresse för kemi även om jag själv inte har lika bra koll eller kunskap i ämnet. Själva matlagningen och upplägget med tv-programmet kommer i andra hand och det jag tyckte bäst om var hennes kärlekshistoria, den fina hunden och relationerna hon har med andra likasinnade i boken. Det var en frisk fläkt att läsa en bok som utspelar sig på 60-talet, men ändå har en hel del kvinnor som vågar stå på sig och vara annorlunda. En av mina favoritböcker i år!

Stormvarning

Stormvarning
Originaltitel: Stormvarning
Sidor: 398
Format: Ljudbok, Inbunden
ISBN: 9789146235125
Goodreadsbetyg: 3.84
Det är juletid när en man hittas död på Doggerlands nordligaste ö Noorö. Karen Eiken Hornby kastar sig in i utredningen, lättad över att slippa julfirandet. När ytterligare ett mord sker framträder kopplingar till ett lokalt whiskydestilleri, men Karen oroas mest över om hennes lindrigt laglydiga släktingar är inblandade. Det blir en svår balansgång mellan hennes privata jag och rollen som polis.

Eftersom Stormvarning var nominerad till årets bok 2019 så läste jag den trots att jag inte läst första delen om önationen Doggerland. Det är verkligen en häftig idé att skriva om ett ställe som inte finns nu, men har funnits en gång i tiden. Doggerland är som en blandning av flera länder och jag tycker det är så originellt och spännande att Maria har gett den en egen historia och byggt upp ett helt samhälle. Stormvarning är välskriven och svår att lägga ifrån sig. Jag kommer definitivt att läsa Felsteg också.

Kritgubben

Kritgubben
Originaltitel: The Chalk Man
Sidor: 339
Format: Pocket, Ljudbok
ISBN: 9789146233732
Goodreadsbetyg: 3.72
Du kan känna den i skogen, på skolgården och i lekparken; du kan känna den i husen och på uppfarterna. Du kan känna den på de flesta platser i den lilla staden Anderbury. Rädslan att något eller någon iakttar dig. Det började 1986, på tivolit, dagen efter olyckan. Det var då den 12-årige Eddie träffade mr Halloran – Kritgubben. Det var han som gav Eddie idén om kritfigurerna: ett sätt att skicka hemliga meddelanden till vännerna. Det var roligt ända till att kritfigurerna ledde dem till en död kropp. Trettio år senare, när Eddie tror att det förflutna ligger långt bakom honom, kommer plötsligt ett kuvert med en krita och en kritfigur. Kommer historien att upprepa sig? Var spelet egentligen aldrig över?

Det här är verkligen en sån där bok som följer efter en var man än går. En man går runt och tänker på även efter att man lagt den ifrån sig, om man nu kan göra det innan den är slut – för det här var en riktig bladvändare.

Handlingen för tankarna direkt till Stephen Kings “Stand by me”, “Det” och givetvis även ”Stranger Things” vilket är väldigt positivt då Kritgubben är minst lika välskriven och underhållande att läsa som det är att titta på filmerna eller tv-serien. Det kretsar kring flera barn, med Eddie Adams i spetsen, och sedan växlar det mellan 1986 och 2016. Det är ingen regelrätt mordhistoria, utan snarare en berättelse om hur hemska händelser i barndomen kan sätta sina spår och hur små obetydliga saker kan få stora konsekvenser längre fram.

Den har förstås sina obehagliga och äckliga stunder, men är väldigt lättsam och inte alls brutal. Det är som med många av Kings noveller och böcker, betydligt läskigare med sånt man inte kan se eller göra något åt än fysiska monster och mördare.

Jag tycker verkligen att Kritgubben var en frisk fläkt då den inte alls är lika förutsägbar som många böcker jag har läst. Här ges inte många ledtrådar så när saker och ting kommer upp till ytan framåt slutet så kan åtminstone inte jag säga att jag hade det på känn. Slutet är även det något som jag för ovanlighetens skull tyckte om.

Jag kommer garanterat att hålla utkik efter fler böcker av C.J. Tudor för det är en kvinna som vet hur man skriver en riktigt spännande historia!

De hemlösa katterna i Homs

Sidor: 300
ISBN: 9789146234869
Goodreadsbetyg: 3.79
Sami växer upp i Homs i Syrien. Hans barndom är trygg, men som vuxen får han alltmer erfara regimens förtryck. Som kartritare i militären blir han mot sin vilja själv delaktig i övergreppen mot civilbefolkningen, samtidigt som demonstrationer börjar äga rum runt om i landet. Samis flickvän Sarah är en av alla som deltar i protesterna. En dag får han ett sms från henne, som bara går att tolka på ett sätt: De skjuter mot oss. »De hemlösa katterna i Homs« är en varm och skakande roman om revolutionens hopp och krigets fasor, en unik inifrånskildring av en stad i ruiner i efterdyningarna av den arabiska våren. Det är en berättelse om död och lidande, men ännu mer om liv och kärlek.

Jag läste boken ihop med bokcirkeln Kollektivet och jag förstod ganska omgående att det inte var en bok för mig. Det här är en ganska ensidig skildring av kriget och en hemskt sådan. I andra böcker från krigshärjade länder så finns där en känsla av hopp eller roliga anekdoter som väger upp misären. Jag upplever inte att det finns i den här boken. Huvudpersonen verkar inte ha många fel eller brister heller vilket känns onaturligt på något sätt. Jag tyckte om hur boken var skriven dock, på ett okomplicerat sätt som gjorde den lätt att läsa. Tyvärr tål jag inte att läsa om djur och oskyldiga som får illa och det är bland annat många små djur och även barn som dör (som i alla krig så det är ingen spoiler.) Så långt från verklighetsflykt man kan komma helt enkelt.

Karriär i ondska

Career of Evil
Originaltitel: Career of Evil
Sidor: 550
ISBN: 9789146232438
Goodreadsbetyg: 4.22
Ett paket med en kvinnas avhuggna ben levereras till Robin Ellacott. Hennes chef, privatdetektiven Cormoran Strike, inser att det finns fyra personer från hans förflutna som kan vara involverade – alla fullt kapabla till obeskrivlig brutalitet. Cormoran Strike blir alltmer övertygad om att polisen i sin utredning fokuserar på fel person, och tar tillsammans med sin assistent Robin saken i egna händer. Jakten leder dem till de tre andra misstänkta männens mörka och skrämmande världar, men medan alltfler fasansfulla handlingar begås, håller tiden på att rinna ut.

Senaste boken i serien var en riktig bladvändare! Mycket på grund av att man fick ta del av flera kapitel ur mördarens PoV (synvinkel) och det fanns flera misstänkta så man blev förd bakom ljuset så smått. Det var så att jag fick läsa om några kapitel efter att mördaren avslöjats bara för att se om jag hade kunnat lista ut det tidigare, men i den här boken var det nästan omöjligt.

Jag störde mig något enormt på Matthew dock – det har jag gjort sen första boken -och jag förstår inte hur en smart och stark kvinna som Robin kan stå ut med den mannen och vilja gifta sig med honom när de inte verkar passa ihop alls. Man kan alltid hoppas på att han får agera offer i nästa bok som kommer i höst!

Den här boken fungerade inte lika bra som tv-serie då mördaren inte fick lika stort utrymme som i boken. Men boken rekommenderar jag varmt. Serien om Cormoran är en stark fyra rakt igenom!