Fredagsklubben

The Friday Night Club
Originaltitel: The Friday Night Club
Sidor: 300
ISBN: 9789137502700
Stockholm, sent 1800-tal Fem kvinnor träffas varje fredag för andliga möten. En är Hilma af Klint, pionjär inom det abstrakta måleriet. De talar om allt som är viktigt i livet, och de målar. Tillsammans åkallar de "höga mästare" från en annan dimension och låter andarnas budskap vägleda dem i skapandet av stora, expressiva konstverk. Men tavlorna göms undan och Hilmas namn faller i glömska. Över hundra år senare arbetar kuratorn Eben med en utställning av Hilmas tavlor. Den leder honom in på en vindlande väg bakåt i tiden som väcker spännande frågor kring konsten, och kvinnorna. Vilka var de fem? Och vad gjorde de egentligen på sina möten? 2018 ställs Hilma af Klints tavlor ut på Guggenheimmuseet i New York. Utställningen blir den mest besökta i museets historia. Inspirerade av utställningen bestämde sig författarna Sofia Lundberg, Alyson Richman och M.J. Rose för att ge kvinnorna liv i den kollektivt skrivna romanen Fredagsklubben.

Hilma af Klint är verkligen populär just nu. Det släpps både en bok och en film om henne och kvinnorna i hennes liv nu. Jag tänkte att det skulle vara en intressant person att läsa om då jag är fascinerad av det spiritulistiska och den historiska delen även om jag inte är särskilt konstintresserad. Då blev jag förvånad över att jag tyckte bäst om delarna som utspelar sig i nutid om konsthistorikern och hans kärlek. Även den här boken hade vi med som alternativ i bokcirkeln och precis som med Minnesförlusten så är den seg i början, men tar sig mot slutet. Det är en välskriven roman, men inget som fastnar hos mig. Trots att det är en bok om en unik grupp kvinnor så känns inte berättelsen lika unik tyvärr.