Kanske imorgon
Originaltitel: Kanske imorgon
Utgiven: 2015
Sidor: 250
ISBN: 9789187371417
Goodreadsbetyg: 3.75
Kanske imorgon är en roman om en ofrivillig vänskap. En vänskap som blir livsviktig för två grannar i en villaförort till Stockholm. Den ställer frågan om hur mycket vi egentligen vågar tränga oss på när någon annan mår dåligt. För hur mycket angår vi egentligen varandra som vänner, som grannar, som medmänniskor? Berättelsen kretsar kring Eva och Monika, som är lika gamla, bor i likadana huskroppar, på samma gata, men i helt olika världar. Båda försöker överleva en stor sorg, men har helt olika strategier för att göra det. Den livsglada Monika försöker njuta allt hon kan. Hon lever i nuet i 180 km/tim Carpe fucking diem och allt där emellan. Den inåtvända Eva går till jobbet, dricker sitt kaffe, handlar sin mat och funderar samtidigt på hur hon ska kunna ta livet av sig. När de här två världarna möts uppstår en ofrivillig vänskap och de ger sig av på en resa på Monikas vrålande motorcykel. En resa som kommer förändra allt för dem båda.

En väldigt vemodig vänskapshistoria som bottnar i en hemsk förlust. Jag gillar böcker där man vänder något dåligt till något bättre, och det här är en fin berättelse även om jag själv föredrar lite gladare historier. Jag tycker även att den slutar lite för abrupt för min smak.

Dan före dan

Dan före dan
Originaltitel: Dan före dan
Sidor: 251
ISBN: 9789187879593
Goodreadsbetyg: 3.17
En juldoftande berättelse om vänskap. Det är slutet av november och Sigrid är på väg hem för att överraska sin familj efter en längre utlandsvistelse. Mer än något annat ser hon fram emot att få fira en traditionsenlig jul i stugan i Hälsingland, precis som vanligt. Men det visar sig att hennes familj har gjort upp andra planer, eftersom de trodde att Sigrid skulle bli kvar i Wien. Inte ens barndomskompisen Nina har tid att ses. Sigrid riskerar nu att behöva möta sin största rädsla att bli ensam på julafton. Hon bestämmer sig för att göra det bästa av situationen. Hur svårt kan det vara att hitta någon att fira jul med egentligen? En internetdejt kanske? Sigrid ger sig i kast med att skapa den perfekta julen i Hälsingestugan. Men inget går som hon har tänkt sig, särskilt inte när hon håller på att bränna ner hela huset och blir räddad av den hon minst av allt hade väntat sig... Dan före dan är en juldoftande berättelse om vänskap och varför det är okej att känna sig lite ensam ibland. Den utspelar sig i ett krispigt Stockholm och bland snötäckta Hälsingeskogar.

Det här är en riktigt bra julroman som är både rolig och tänkvärd. Sigrid är lätt att känna med, speciellt genom hennes kärlek till julen och när hon försöker hålla fast vid relationer och människor som förändras medan hon är samma person som hon alltid varit. Bortsett från några ångestladdade scener så är det en upplyftande bok om en i det stora hela positiv person som bara försöker få uppleva den perfekta julen.

Det är en bok om ensamhet i olika former, att förlora en familjemedlem och att man inte ska hänga upp sig på traditioner kring julen. Den hade garanterat blivit en riktigt fin svensk julfilm eller serie! Rekommenderas varmt!

Centralgången

Centralgången
Originaltitel: Centralgången
ISBN: 9789178416806
Goodreadsbetyg: 3.12
Storytel Original, Julkalender 2018, 24 avsnitt. Ayla tvekar ett ögonblick innan hon hoppar på tåget mot Stockholm. Hon har ingen plan, men hon kan inte låta pojken försvinna, kan inte riskera att aldrig få se honom igen. Men varför är pojken så viktig för henne, och varför är hon så rädd för att bli upptäckt av hans mamma? Och vad ska hon ta sig för när hon väl är framme i Stockholm? De två väktarna Edward och Katrin är tidiga på jobbet för sin första runda i Centralgången – passagen mellan tunnelbanan och tågen på Stockholms Centralstation. Plötsligt krockar de nästan med blomsterhandlaren Björn som kommer ut genom dörren från kulvertarna under stationen. Någonting hos honom får väktarna att misstänka att allt inte står rätt till. Vad gjorde han där nere? Och varför verkar han så nervös? Senare samma dag korsas dessa fyra personers vägar i Centralgången, och ett osannolikt mysterium tar sin början då en av dem försvinner spårlöst.

Årets julkalender hos Storytel var denna gång en spännande historia som utspelar sig kring Centralgången som finns under Stockholm Central. Ärligt talat så rör jag mig inte längre lika mycket där sen Citybanan kom igång, men jag gick och lyssnade på något avsnitt på väg till tunnelbanan. Vissa avsnitt är bättre än andra, men något jag inte är så förtjust i är faktafel. Som när Ayla besöker Sollentuna och går över en mystisk liten gångbro som jag aldrig har sett. Det finns flera broar över rälsen, men de är även till för bilar. Lite udda beskrivet i allmänhet från en ort som jag bott i 30+ år. När det kommer till verkliga platser i böcker så är det viktigt att hålla sig till fakta så att jag som läsare inte hänger upp mig på småsaker. Annars så tyckte jag om hur boken var skriven. Karaktärerna är intressanta även om jag fortfarande undrar om det fanns någon biologisk koppling mellan Ayla och pojken eller bara emotionell. Edwards bakgrundshistoria hade jag gärna fått ta del av också. Slutet var även det lite vagt, kommer det en fortsättning eller vad betydde sista scenen? I det stora hela så var det en helt okej julkalender om man inte vill bombarderas av jultomtar och annat juligt. Lagom spännande helt enkelt, som höll mig fast till sista avsnittet. Om jag har missuppfattat något så får författarna gärna förklara eller rätta mig! Det blev många frågetecken för mig under läsandets gång – jag lyssnade och läste även en del av boken på plattan för att se om jag missat något.