Adepten

Adepten
Originaltitel: Adepten
Sidor: 367
ISBN: 9789180065719
Adepten är första delen i en fängslande spänningsserie om en värld full av konst, antikviteter och farliga hemligheter. När den förmögne Sten Hammar mördas på sitt gods tror man först att det handlar om ett rånmord. Polisen kallar in Majja Skog, en överbegåvad antikexpert från anrika Wallius Auktioner som är besatt av föremålens makt över oss. Som oborstad åttaåring blev hon Sten Hammars adept. Han förde henne in i antikviteternas värld och gjorde henne till en dubbelnatur som inte lämnar någon oberörd – hård på utsidan, men med ett sårigt inre. Kriminalinspektör Karin Klinga fascineras av den gåtfulla Majja som är som en blandning av champagne och hembränt. Vad är det för svärta och minnen hon bär på? Och vet hon mer om mordet än hon vill påskina?

Jag har läst så mycket bra böcker på sistone och det här är ytterligare en som hamnar på min “Bästa böckerna jag läst under 2023”-lista. Det handlar om en kvinna helt i min smak, Majja, som är expert på det hon gör och därför kan göra lite precis som hon vill. Det är skönt att läsa om och jag gillade även Karin och hennes jakt på mördaren. Det som gör boken så bra är inte enbart att den är otroligt välskriven utan man märker att Hélène har en enorm kunskap om vad hon skriver om. Det gör att allt känns genuint och jag kan tänka mig att det är så man går tillväga när man ska förvränga verkligheten eller förfalska något för jag tror på allt jag blir matad med i boken. Det är så underhållande, och trots att det är ganska lågmält berättat så är det ändå spännande. Jag ser helt klart fram emot att läsa mer i den här nya bokserien! Rekommenderas verkligen!