Elddopet

Elddopet
Originaltitel: Elddopet
Sidor: 351
ISBN: 9789180186445
En författare på ett spionuppdrag möter en ökänd vapenhandlare. Vad kan gå fel? Precis allt! Författaren Sam Miltons debutroman blev en världssuccé, men efter en personlig tragedi har han blivit vilsen och osäker på vart hans liv är på väg. När en hemlig avdelning inom svensk underrättelsetjänst helt oväntat vill att han ska hjälpa till med ett uppdrag i Grekland, tackar han ja i hopp om att skaka om sitt liv och få en ny start. Uppdraget verkar lätt och ofarligt - inleda en kontakt med en ökänd vapenhandlare som älskar Miltons debutroman, bygga upp ett förtroende och sedan lämna över till en professionell agent. Men Sam Milton anade inte vad han tackade ja till. Han måste använda all sin kreativitet som författare för att överleva i en värld som ligger långt från hans romantiska bild av spionlivet. Han upptäcker snart att alla vill komma åt och döda en och samma person - Sam Milton. Elddopet är en rafflande actionthriller med mycket humor, många bottnar och tvära kast. Huvudpersonen Sam Milton är en osannolik hjälte och en högst motvillig agent. Jesper och Patrick Ersgård är bröder, båda med bakgrund som manusförfattare inom filmbranschen. Jesper har tidigare utkommit med succéserierna Svart stjärna, 1986 och Sky & Fall på Storytel.

Ännu en helt galet rolig och spännande bok från Jesper Ersgård, nu skriven tillsammans med ena brorsan Patrick. Det här med agentromaner är gammal skåpmat så därför är det kul att här få en ny twist på det hela. Det är något speciellt med osannolika hjältar som Sam Milton, som har (o)turen att ramla in i en levande spionroman och på något vis lyckas hålla sig vid liv längre än man hade kunnat ana. Det är fullt med unika skrurkar, blod, död och tortyr. Men ändå lättsamt och roligt på samma gång. Mycket underhållande och en bladvändare av sällan skådat slag. Jag lyssnade till och från även på ljudboken som Fredde Granberg läst in och den är exceptionellt bra! Men nu måste det bara komma en fortsättning snart!

Blå skymning

Blå skymning
Originaltitel: Blå skymning
ISBN: 9789180247139
Andra boken i den spännande serien om Rebecca Skyler och Alexander DeFall. USA har fångat upp oväntade och svårtolkade signaler från Sverige och Ryssland och sänder en vetenskapsman från flygvapnet tillsammans med två av sina bästa underrättelseagenter till Stockholm. De åker genast till Steiners villa på Lidingö. Rebecca lämnade Alexander åt sitt öde och nu sitter han i förhör hos polisen, som inte tror på ett ord han säger. Samtidigt har Rebecca en egen kamp att föra. Hennes förflutna har hunnit ikapp henne och hon ser ingen annan utväg än att vända sig till en kontakt från förr. Detta visar sig vara ett strategiskt misstag som försätter dem i direkt livsfara.

Som jag hade sett fram emot att höra fortsättningen på Sky & Fall och jag blev inte besviken. Det är en fartfylld och spännande historia med snabba vändningar och tvära kast. Det blir än mer overkligt och jag gillar verkligen alla referenser till andra filmer och humorn i boken. Inte fullt lika bra som den första delen, men inte långt ifrån. Jag älskar Freddes inläsning av ljudboken och längtar till nästa del då Blå skymning slutade med en oförutsedd cliffhanger!

Röd gryning

ISBN: 9789180241854
Alexander DeFall är en världsberömd filmstjärna, Rebecca Skyler en småkriminell fifflare. Han har just kommit hem till Sverige för att ha premiär på Dramaten, hon har precis lurat till sig pengar från ett förortsgäng. De känner inte varandra, men när de blir kallade till ett advokatkontor, där ett testamente ska öppnas, förändras hela deras liv. Det storslagna arv som de nu ska dela på kommer nämligen med märkliga förbehåll, och de inser snart att det även försatt dem i fara. När de blir attackerade av okända män tvingas de fly för sina liv. Nu måste de samarbeta för att ta reda på vilka som jagar dem - och varför. Samtidigt i Sibirien gör ett ryskt forskarlag ett mycket märkligt fynd. Begravt i den tinande permafrosten hittar de ett objekt som trotsar allt hittills känt om vetenskap och om vår historia. Vad har fyndet med Rebecca och Alexander att göra? Sanningen är större och obehagligare än vad någon kunnat ana. Sky & Fall är en fartfylld och episk berättelse med spår till historiska mysterier. Den stora fråga som ekar genom berättelsen är svindlande. Vilka är vi och varifrån kommer vi egentligen? Författare Jesper Ersgård ligger bland annat bakom succérna Svart stjärna och 1986.

För mig var det här en riktig “bladvändare” –  fast då i ljudboksformat – med min nya favorit Fredde Granberg som gör ett fantastiskt jobb med inläsningen. Det är spännande rakt igenom och påminner lite om Dan Browns bättre böcker i jakten på hemligheter från det förflutna. Jag föll direkt för Alexander och Rebecca, som känns som varandras motsatser, och det ska bli intressant att se hur deras relation utvecklas under seriens gång.

Det blir en lång väntan till februari och oktober 2022 då del 2 samt del 3 kommer.