Elddopet

Elddopet
Originaltitel: Elddopet
Sidor: 351
ISBN: 9789180186445
En författare på ett spionuppdrag möter en ökänd vapenhandlare. Vad kan gå fel? Precis allt! Författaren Sam Miltons debutroman blev en världssuccé, men efter en personlig tragedi har han blivit vilsen och osäker på vart hans liv är på väg. När en hemlig avdelning inom svensk underrättelsetjänst helt oväntat vill att han ska hjälpa till med ett uppdrag i Grekland, tackar han ja i hopp om att skaka om sitt liv och få en ny start. Uppdraget verkar lätt och ofarligt - inleda en kontakt med en ökänd vapenhandlare som älskar Miltons debutroman, bygga upp ett förtroende och sedan lämna över till en professionell agent. Men Sam Milton anade inte vad han tackade ja till. Han måste använda all sin kreativitet som författare för att överleva i en värld som ligger långt från hans romantiska bild av spionlivet. Han upptäcker snart att alla vill komma åt och döda en och samma person - Sam Milton. Elddopet är en rafflande actionthriller med mycket humor, många bottnar och tvära kast. Huvudpersonen Sam Milton är en osannolik hjälte och en högst motvillig agent. Jesper och Patrick Ersgård är bröder, båda med bakgrund som manusförfattare inom filmbranschen. Jesper har tidigare utkommit med succéserierna Svart stjärna, 1986 och Sky & Fall på Storytel.

Ännu en helt galet rolig och spännande bok från Jesper Ersgård, nu skriven tillsammans med ena brorsan Patrick. Det här med agentromaner är gammal skåpmat så därför är det kul att här få en ny twist på det hela. Det är något speciellt med osannolika hjältar som Sam Milton, som har (o)turen att ramla in i en levande spionroman och på något vis lyckas hålla sig vid liv längre än man hade kunnat ana. Det är fullt med unika skrurkar, blod, död och tortyr. Men ändå lättsamt och roligt på samma gång. Mycket underhållande och en bladvändare av sällan skådat slag. Jag lyssnade till och från även på ljudboken som Fredde Granberg läst in och den är exceptionellt bra! Men nu måste det bara komma en fortsättning snart!

Den frusna polisen

Den frusna polisen
Originaltitel: Den frusna polisen
Sidor: 341
ISBN: 9789180186094
Sedan kriminalkommissarie Frank Mobergs hustru oväntat gick bort har han hanterat sorgen genom att begrava sig i arbete. När franks gamle far, Gösta, ringer i panik och berättar att han gjort ett makabert fynd i en andelsfrys i Glemmingebro, blir det startskottet på Franks jakt efter en kallblodig mördare som hemvant rör sig på Ystads pittoreska kullerstensgator. I samma veva flyttar Franks vuxna dotter hem efter en uppslitande skilsmässa och relationen till dottern blir allt annat än friktionsfri. Samtidigt oroar han sig för sin sävliga och något överviktiga basket Betty, som är deprimerad. När sedan Gösta brådstörtat lämnar äldreboendet Lyckan för att även han flytta in hos Frank, är katastrofen fullbordad.

När man bara ska bläddra igenom en ny bok för att se vad den handlar om, men istället råkar läsa klart hela boken, då vet man att det är en bra bok! Det är något speciellt med just äldreboenden och putslustiga åldringar som jag tycker gör läsningen lite roligare. Den här typen av mysiga deckare, i stil med flera av Agatha Christies klassiker, är helt i min smak och det är alltid en bonus om huvudpersonerna har ett gulligt sällskapsdjur som sidekick.

Det enda som gjorde att jag kom av mig något var att det i de sista kapitlen känns som om det saknas en konfrontation med mördaren. Om jag inte råkade hoppa över något kapitel så får vi väl inte vara med om något gripande och jag känner mig något snuvad på konfekten när Frank knyter ihop säcken på slutet. I övrigt är det en ypperligt underhållande mysdeckare. Och jag håller med om att det är på tiden att Wallander lämnar över Ystad till någon ny!

Sista spiken: en skruvad romantisk komedi

Sista spiken
Originaltitel: Sista spiken
ISBN: 9789178617005
"Bilbo" Svensson är ensamstående och arbetslös och har flyttat till en ärvd kåk utanför Uppsala med sin tonårsdotter. Hon har gett upp hoppet om kärleken eftersom alla män är "mansgrisar och mytomaner". "Tarzan" Hasanpour är en känslig apotekstekniker som inte känner sig hemma i machogänget från "orten". Även han har tappat hoppet om att finna en partner. Men när de två träffas slår det gnistor, de blir vrålkära och planerar en idyllisk framtid på landet utanför Uppsala, med höns, kaniner och grönsaksland. Tillsammans för alltid. Allt är underbart - tills de på en alkoholdränkt grillfest hamnar i ett genusgräl som slutar med en utmaning, en spikningstävling. Den som förlorar ska skamvandra naken genom Uppsala. Snacket om den bisarra tävlingen sprids på stan, snart är Bilbo och Tarzan rikskändisar och står mot varandra som fiender. Det finns ingen väg tillbaka och inget hopp för kärleken. Eller?

Det här är en minst sagt underskattad bok! Har du inte hört talas om den ännu, men gillar humoristisk feelgood, så måste jag varmt rekommendera den. Jag föll pladask för Bilbo och Tarzan och deras vänner och familjer. Igenkänningen är pinsamt nog rätt stor, speciellt då min pojkvän kommer från Uppsala. Det här är humor i min smak och jag önskar verkligen att det görs en film eller tv-serie på den här galna romantiska komedin någon gång för det här vill jag gärna se! Helt klart en av de bästa böckerna jag läste nu i sommar! Säg att du skriver på fler böcker Eva, jag vill läsa mer i samma stil!

Vår vid sommen

Vår vid sommen
Originaltitel: Vår vid sommen
Sidor: 300
ISBN: 9789179034597
Goodreadsbetyg: 3.37
Majlis lever i sorg efter sin man Nils som nyligen avlidit. Hon känner sig ensam och instängd i villan i Tranås och kan inte gå ut på stan utan att kvävas av alla människor, alla är de på väg någonstans, deras liv bara fortsätter medan hennes har stannat. Kanske vore det bättre att flytta ut till sommarstugan permanent? Hon känner ju Disa på Svalarps gård, så helt ensamt blir det inte. Sagt och gjort, Majlis flyttar, men livet på landet är tuffare än hon tänkt sig och för första gången på 35 år måste hon ta itu med allt själv. Dessutom verkar Nils ha haft hemligheter för henne, det känns inte alls bra. Och bina, vad i hela friden ska hon ta sig till med dem?

Jag har älskat att läsa Camillas böcker i Sommen-serien, som är fulla av intressanta och härliga människor som på ett eller annat sätt bosätter sig vid sjön Sommen. Vår i Sommen var lika lättläst och mysig som de andra böckerna i serien. Så även fast jag tappade intresset för Disa och Lisen en aning i och med den enes livsförändring och konflikten i den här boken så fanns nu Majlis som jag tyckte väldigt mycket om. Serien innehåller lite sorg, kärlek, vänskap, intriger, hemligheter och att lära känna sig själv på nytt, det är den bästa sortens feelgood om ni frågar mig. Men Camilla, varför slutar varje bok så abrupt?! Det känns som cliffhangers och jag vill alltid läsa mer! Håller tummarna för att vi får åka tillbaka till Sommen en dag. En klassiker är ju att köra högtider också, Midsommar, Påsk, Alla helgon, Jul vid Sommen… Om du inte redan har läst serien så kan jag varmt rekommendera den nu till sommarens hängmatte-stunder.

Höst vid Sommen

Höst vid Sommen
Originaltitel: Höst vid Sommen
Sidor: 303
ISBN: 9789179032906
Goodreadsbetyg: 3.41
Vanja har varit journalist på dagstidningen i många, många år när förändringens vindar inte bara kommer i kapp utan rent av blåser omkull henne. Börja jobba digitalt eller bli uppsagd är beskedet från cheferna och Vanjas värld sätts i gungning. Inte heller på hemmafronten finns det stöd eller tröst, Vanjas man Per är helt upptagen av sociala medier och att hänga på krogen med sina betydligt yngre kollegor. Vanja packar en väska och kör till Svalarps gårds bed & breakfast för att få tid att tänka och fatta ett beslut om jobbet. Väl där visar det sig att gården har ytterligare en besökare, en författare som skriver på sin kommande bok. Kommer det mötet göra att Vanja tvingas fatta fler och större beslut om framtiden än vad hon hade tänkt när hon kom till Svalarp.

Ännu en underbart mysig bok om att våga ändra sitt liv om man inte är nöjd och hitta tillbaka till sig själv vid sjön Sommen! Jag gillade verkligen Vanja, aningen mer än Lisen faktiskt då jag kan relatera mer till Vanja och hennes motvilja till det här med att vilja skriva och nå ut till andra utan att behöva synas. Men bild, och framförallt rörlig bild, är det enda som spelar någon roll i dagens samhälle tyvärr – därav den stora bloggdöden. Camilla skriver så bra och jag plöjde igenom Höst vid sommen på en kväll – önskar att den vore hundra sidor längre. Det är synd att det inte finns fler årstider, för jag läser gärna mer om alla fina människor runt sjön, det här är genuin feelgood av bästa sorten!

Dö för vårt syndiga släkte

Dö för vårt syndiga släkte
Originaltitel: Dö för vårt syndiga släkte
Sidor: 399
ISBN: 9789179032975
Goodreadsbetyg: 3.23
Lite motvilligt har prästen Samuel Williams tagit ett vikariat i sömniga Klockarvik i Dalarna. Lugn och ro blir det dock inte tal om på nya jobbet, för när Samuel anländer möts han av en makaber syn: På kyrkogården har någon lutat ett lik mot två järnkors. Den döde mannen visar sig vara Finn Mats Hansson, hotellchef och även kyrkorådsmedlem, och istället för den mjukstart med körövningar och kyrkkaffe som Samuel sett framför sig slungas han rakt in i församlingens både nya och gamla konflikter. Somliga bubblande under ytan, andra nu för helt öppen ridå - i och med mordet på Hansson. Under polisutredningen som följer blir det Samuels uppgift att samarbeta med kriminalpolis Maja-Sofia Rantatalo, även hon inflyttad till Klockarvik, samtidigt som han måste försöka hålla igång åtminstone delar av ordinarie julverksamhet i kyrkan. Och ju närmare utredningen kommer en lösning, desto närmare kommer även prästen och kriminalpolisen varandra.

Det här var en trevlig överraskning! En välskriven cosy crime-bok full med intressanta karaktärer som jag ser fram emot att följa framöver. Jag gillar speciellt den smått knäppa prästen som brottas med sitt väldigt pratsamma samvete, som han kallar Gud. Det blir helt andra dilemman när det är en präst med tystnadsplikt som ska hjälpa till vid morden och när någon erkänner något för honom. Störde mig lite på hans uppenbarligen svårigheter att vara trogen, men annars gillade jag Samuel. Efter en segdragen start så sträckläste jag boken, så ser fram emot mer från Mariannes nya serie!

Tack för det fina recensionsexemplaret Lind & co!