Näktergalen

The Nightingale
Originaltitel: The Nightingale
Sidor: 526
ISBN: 9789100153199
I kärlek upptäcker vi vilka vi vill vara. I krig förstår vi vilka vi är. När Vianne Mauriacs man ger sig av till fronten 1939 tror hon att hon är trygg för egen del. Det är otänkbart att nazisterna ska kunna invadera Frankrike. Men invasionen kommer, och i hennes hus flyttar det in en tysk kapten. Vianne har inget val – om hon vill behålla sitt hem måste hon och dottern dela det med fienden. Allt eftersom kriget fortsätter blir bristen på mat och pengar akut, och den hotfulla situationen tvingar Vianne till allt större uppoffringar för att skydda sig själv och sin familj. Samtidigt befinner sig Viannes syster Isabelle i Paris. Hon är en rebellisk artonåring som vägrar acceptera det franska nederlaget. När hon förälskar sig i en partisan dras hon med i motståndsrörelsen. För henne finns inga kompromisser och ingen väg tillbaka. Kristin Hanna beskriver i Näktergalen kvinnornas krig, den tillvaro på hemmaplan som sällan skildrats. Hennes berättelse om de två systrarna i det ockuperade Frankrike blir en berättelse om styrka och kärlek i en omöjlig tid.

Jag tror att jag har tyckt om varenda bok av Kristin Hannah som jag har läst hittills. Det är kvalité rakt igenom och hon är helt makalös på att skriva om starka kvinnor och väva in historiska händelser i hennes fiktiva karaktärers liv. Det är så gripande, hemskt och rörande att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det är en berg- och dalbana av känslor för mig som läsare och även om jag läst många böcker som utspelar sig under den här tiden, så blir det en ny vinkel och en ny livshistoria varje gång. Rekommenderas varmt!

De fyra vindarna

The Four Winds
Originaltitel: The Four Winds
Sidor: 440
ISBN: 9789100187637
Texas, 1934. Torka och stormar plågar människor och djur. Som så många andra på slättlandet tvingas Elsa Martinelli till slut lämna sitt hem - den lilla farmen som hotas att begravas i sanden. Hon ger sig av västerut med sina två små barn i hopp om ett bättre liv i Kalifornien. Men resan blir längre och ankomsten svårare än hon någonsin har kunnat föreställa sig. I "De fyra vindarna" berättar Kristin Hannah om en kvinnas umbäranden, kamp och kärlek i skuggan av den naturkatastrof som drabbade nordamerikanska Mellanvästern på 1930-talet.

Innan vi började läsa boken i bokcirkeln så visste jag att det här skulle vara en av Kristin Hannahs mörkare romaner. Men det var konstigt nog en av de mest underhållande skildringar av misär jag läst. Alla böcker jag har läst av Hannah har varit så välskrivna att de är svåra att släppa trots att de är riktiga tegelstenar. Historien kretsar kring Elsa, som alltid har fått höra att hon är lång, ful och att ingen vill gifta sig med henne. Hon trotsar sin familj och träffar en man som vänder hennes liv upp och ner på både gott och ont. Det är en bok full av intressanta karaktärer som jag fort knyter an till. Det är skrämmande att veta att det fiktiva liv Elsa lever i boken med största sannolikhet varit någons verklighet på 30-talet i södra USA. Det är aningen för mycket utdragna hemskheter för min personliga smak, men det var en fin läsupplevelse jag varmt kan rekommendera ändå!

Himmel över Alaska

The Great Alone
Originaltitel: The Great Alone
Sidor: 541
ISBN: 9789100178215
Goodreadsbetyg: 4.33
Det blir inte första gången trettonåriga Leni flyttar när hennes impulsive pappa bestämmer att familjen ska bosätta sig i Alaska. Han vill att de ska göra ett nytt försök på ett nytt ställe, för att försöka få ordning på allt. Också Leni hoppas att tillvaron ska bli bättre i den ärvda stugan i vildmarken - så mycket stormigare kan det i alla fall inte bli. Den första tiden verkar lovande. Men när vintern kommer sänker mörkret sig över familjen. "Himmel över Alaska" är en berättelse om att växa upp under hårda prövningar, men också om att hitta hem och om kärleken som övervinner allt.

Det här är en bok som jag förmodligen inte hade valt att läsa om vi inte hade haft den som månadens bok i vår bokcirkel. Den är nämligen en riktig tegelsten! Det är tack och lov något som man inte märker när man börjar läsa för det var en riktigt spännande och gripande bok om två kvinnors livsöden. Det är bitvis frustrerande att läsa om den psykiska och fysiska misshandeln som den tidigare krigsfången tillika maken och fadern utsätter sin familj för, men det är en riktigt välskriven bok som får mig att vilja åka till Alaska – trots björnar och annat farligt som finns ute i vildmarken. Något jag inte visste var att den skulle utspela sig mestadels under 70-80-talet, så det var en trevlig överraskning och jag måste säga att The Great Alone är en betydligt mer beskrivande titel av boken än Himmel över Alaska. Det här är ingen enkel feelgood utan ett spännande familjedrama med en dos kärlek som sträcker sig över flera decennium. Rekommenderas varmt!