Vila i frid
Originaltitel: Vila i frid
Utgiven: 2012
Sidor: 379
Format: Pocket, Ljudbok
ISBN: 9789176796276
En känd skådespelerska hittas medvetslös i kvinnornas tvagningsrum på Yasuragi Hasseludden och kort därefter upptäcks ett äldre par döda i rum 327. Ingen av incidenterna verkar vara annat än olyckor, men hotellchefen Peter Berg och vd:n Nils Wedén får ändå onda aningar. När ytterligare en person avlider på spa-anläggningen, den här gången i de varma källorna utomhus, går det inte att förneka att det måste finnas ett samband mellan dödsfallen. Emma Sköld på Nackapolisens kriminalavdelning kopplas in som ansvarig och hon upptäcker ganska snart att detta inte är något rutinfall.

Äntligen så har jag tagit itu med att läsa ikapp mig på de första delarna i Emma Sköld-serien. Jag började med att läsa Tiggaren, vilket jag inte rekommenderar då det händer en del saker i de tidigare böckerna som påverkar händelserna i Tiggaren även om de kanske kan läsas fristående. Så jag hade läst alla böcker utom de fyra första, det kanske var tur för jag lyssnade på jubileumsutgåvan istället för att läsa den bok jag hade i hyllan. Jag vet inte exakt hur den här omarbetade versionen är jämfört med originalet, men den var minst lika spännande som de övriga i serien. Jag älskar de korta kapitlen, snabba vändningarna och intressanta personerna i den här bokserien. Ser verkligen fram emot den elfte boken Parasiten som kommer nu i sommar.

Själsfränden

Själsfränden
Originaltitel: Själsfränden
Sidor: 445
ISBN: 9789189393394
Stockholms stad breder ut sig som en kuliss med sina sprakande höstfärger. En slående utsikt, tills kriminalinspektör Emma Sköld stannar med blicken på en kvinna som balanserar på fel sida om räcket på Västerbron. En vindpust tar tag i det långa mörka håret och Emma håller andan. Hur ska hon hindra kvinnan från att hoppa och falla fritt tjugosex meter, rakt ner mot en säker död? Och inte bara hon, utan även spädbarnet i hennes famn. Själsfränden är den tionde fristående delen i den populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Sofie Sarenbrant väver på ett unikt sätt in aktuella och känsliga ämnen som självmord och filicid. Hur mycket är ett människoliv värt?

Jag hade verkligen längtat efter nästa del i Emma Sköld-serien och jag blev inte besviken! Som vanligt tar Sofie upp ett aktuellt ämne – där jag personligen alltid står på hönans sida, inte äggets så att säga, men det blir åter igen störst fokus på barnen och mindre på det bästa i Sofies böcker, spänningen mellan huvudkaraktärerna och de sjuka människorna som begår brotten. Det finns läsare som inte gillar spänning, andra som inte gillar fantasy, för mig finns det inget mer ointressant att läsa om än familjeliv och småbarn. Eller än värre: barn och djur som far illa! Fast trots att hela Själsfränden kretsar kring olika mammor och hur deras liv slås i spillor tack vare en man – förstås, så fullkomligt älskar jag hur Sofie skriver. Det är smart, spännande och beroendeframkallande för läsaren med korta kapitel som sömlöst för berättelsen vidare. Hon kan verkligen göra de mest vardagliga och jobbiga ämnena intressanta och jag är riktigt nyfiken på vilket ämne som hon kommer ta upp nästa gång…

Skyddsängeln

Skyddsängeln
Originaltitel: Skyddsängeln
Sidor: 397
ISBN: 9789189298019
Goodreadsbetyg: 3.79
Körsbärsträden står i full blom, men kriminalinspektör Emma Sköld kan inte glädjas över den annalkande påsken. Sju månader har gått sedan en nära kollega försvann spårlöst före en rättegång. Hon är fast besluten om att hitta honom, död eller levande. Samtidigt som polisen lyckas gripa indrivaren som sist såg kollegan i livet, får Emma ett oförklarligt mord på halsen. En äldre man hittas död på ett övergivet mentalsjukhus. Men det är när hans identitet framkommer som hon blir besatt av att lösa fallet. Skyddsängeln är den nionde boken i den omåttligt populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Liksom tidigare delar har innehållet en stark koppling till aktuella samhällsproblem. I Skyddsängeln utforskas ämnen som ensamhet, missbruk och konsekvenserna av psykiatrireformen för 25 år sedan. Är personen som övervakar dig den du borde frukta allra mest, eller är det i själva verket din räddande ängel?

Sofie har skrivit ännu en bok som inte går att lägga ifrån sig! Skyddsängeln fortsätter där Mytomanen slutar och temat denna gång är hur psykiatrireformen. En reform som skulle göra livet bättre för patienterna, men istället skapade en helt annan problematik då många som är i behov av vård nu tvingas gå obehandlade ute i samhället. Kommunerna saknar resurser för att ta hand om alla och det bilda årslånga vårdköer beroende på var man bor i landet. Om man inte har råd att gå till privata aktörer så är det extremt svårt att få adekvat vård inom rimlig tid idag. Det är ett tungt ämne som verkligen träffar mig personligen, men boken är lika spännande som vanligt med kort kapitel, snabba vändningar och en cliffhanger på slutet. Rekommenderas varmt! Jag längtar redan efter nästa del i serien, som blir nummer 10!

Mytomanen

Mytomanen
Originaltitel: Mytomanen
Sidor: 415
ISBN: 9789189007475
Goodreadsbetyg: 3.63
Efter en orienteringsdag i skolan hittas en pojke död i Ålstensskogen. Kroppen är illa tilltygad och värdesakerna försvunna. Misstankarna riktas mot ett ungdomsgäng som har knivrånat jämnåriga i Bromma. Kriminalinspektör Emma Sköld måste lösa fallet innan mördaren slår till igen, men hon har en känsla av att det är något som inte stämmer. Och vad är det hennes kolleger döljer? Ibland är sanningen för svår att uttala. Mytomanen, den åttonde boken i serien om den orädda kriminalinspektören Emma Sköld, utforskar teman som fördomar, utanförskap, klasskillnader och framför allt lögner. Vem kan du egentligen lita på? Samtidsdeckarens drottning Sofie Sarenbrant firar tio år som författare med en intrig som skulle kunna vara direkt hämtad från dagens löpsedlar.

Desto fler böcker jag läser i serien, desto mindre tycker jag om Emma, hon är svår att identifiera sig med och känns osympatisk och ytlig. När hon även fått Krille på kroken och hon kan lämpa över det största ansvaret för barnen på Nyllet, så hoppas jag att hon snart lägger ner sitt kärleksliv och bara fokuserar på arbetet. Det är ändå det hon är bäst på och brinner för. Jag skulle gärna vilja lära känna Emma mer på djupet i kommande böcker och få reda på vad det är som hindrar henne från att knyta an till en partner. Just i Mytomanen så handlar det den här gången om unga pojkar och övervåld vilket kanske inte är det mest intressanta ämnet om ni frågar mig, men det är aktuellt och handlingen flyter på lika bra som vanligt. Det är riktigt spännande. Den jäkla cliffhangern i förra boken gör sig påmind mellan var och vartannat kapitel i Nyllets terapisessioner, men det känns inte som om vi får något riktigt svar på vad som hände. Så det tillsammans med ännu en cliffhanger på slutet gör att jag inte är lika förtjust som i de tidigare böckerna. Det är en solklar sträckläsningsbok dock och även om jag är kritisk till vissa aspekter så blir böckerna bara bättre och bättre skrivna och det är en av få deckarserier som jag längtar efter att få läsa mer av!

Tack så hemskt mycket Bookmark förlag för det fina recensionsexemplaret!

Skamvrån

Skamvrån
Originaltitel: Skamvrån
Sidor: 411
ISBN: 9789188859167
Goodreadsbetyg: 3.79
Ett nytt fall för Emma Sköld En flicka lägger sig på en spårvagnsräls i Bromma och inväntar tåget. I en annan del av Sverige hamnar en man i en djup grav i skogen. Ingen av deras nära och kära känner till den annalkande katastrofen. Kommer deras liv gå att rädda? De två drabbade är inte bekanta, men har något livsavgörande gemensamt. Nu är det upp till kriminalinspektör Emma Sköld att hitta sambandet innan det är för sent. SKAMVRÅN är den efterlängtade sjunde delen i succéserien om kriminalinspektör Emma Sköld. På ett unikt sätt skildras akuta samtidsfrågor som psykisk ohälsa och självmord. Vad vet du egentligen om dina närmaste?

Jag måste medge att jag gillar den här lättsamma typen av deckare med snabbt tempo och korta kapitel. Det är skönt att läsa och är även en skön kontrast till alla tunga och – i många fall onödigt – komplicerade böcker där huvudpersonerna alltid ska ha en inre ångest eller ett missbruk som tar fokus från det rättsfall hen arbetar med. Skamvrån är en väldigt aktuell bok om psykisk ohälsa och självmord där åtminstone jag sitter på helspänn genom hela boken. Jag gillar att man i varje bok får lära känna någon ny sidokaraktär som för handlingen framåt och Emmas systerdotter Julia är en frisk fläkt. Något som inte är en frisk fläkt är dock Emmas kärleksliv eller bristen på kärlek, det är också ett intressant tema, när man har allt men ändå aldrig blir helt nöjd eller tillfreds med livet. Det här var hur som haver en väldigt spännande bok även om den avslutades med både en otroligt irriterande cliffhanger samt hade ett brottsfall med en upplösning som var rätt otillfredsställande, minst sagt. Rekommenderar den här serien till alla som vill läsa deckare som känns mer som filmer än böcker.

Syndabocken

Syndabocken
Originaltitel: Syndabocken
Sidor: 377
ISBN: 9789188545572
Goodreadsbetyg: 3.71
En inbrottsvåg drar genom den välbärgade Stockholmsförorten Bromma, och tjuvarnas metoder blir allt värre. När ett mord på en tonårspojke skakar idyllen kopplas Emma Sköld in på fallet. Är det ett villainbrott som har gått snett? Misstankarna riktas mot städerskan som hittade den mördade pojken. Eller är det den baltiske gästarbetaren som grips på bar gärning under ett inbrott? Fast besluten om att lösa fallet tar Emma saken i egna händer och försätter därigenom både sig själv och andra i livsfara. Syndabocken är den fristående sjätte delen i den omtyckta serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Det är en fängslande samtidsdeckare om lögner, hemligheter och hämnd. Hur förödande kan det bli om du förvränger sanningen?

Jag skäms över att jag har väntat så här länge med att läsa Syndabocken! Sofie skriver så fruktansvärt bra och när jag väl börjar läsa så kan jag inte sluta. Om ni läst mina tidigare recensioner så vet ni kanske att jag tenderar till att läsa fristående serier i helt fel ordning. Jag brukar läsa den bok som jag är mest sugen på (ofta nyutkomna) och gillar jag den så läser jag resterande i ordning. Så det här är min andra bok av Sofie – och fler ska det bli! Jag kommer sträckläsa serien nu i sommar och växla mellan de inbundna böckerna och ljudböckerna – som är så bra inlästa av Katarina Ewerlöf. Rekommenderar dom varmt nu i sommar när man bara vill ligga och lata sig utan att behöva vända blad – det bästa med Sofies böcker är att det är korta kapitel och ett riktigt driv i storyn så man får bläddra en hel del. Handlingen i Syndabocken är spännande och jag gillar när man som läsare får tänka till lite och ta reda på vem det är som berättar när man får höra en ny person berätta sin historia parallellt med Emmas jakt på mördaren i Bromma. Men nog recenserat, nu ska jag kasta mig in i nästa bok, Skamvrån!

Tack så hemskt mycket till Bookmark för det vrålsnygga recensionsexet!