Under stjärnorna i Paris

Under stjärnorna i Paris
Originaltitel: Under stjärnorna i Paris
Sidor: 314
ISBN: 9789177995425
Tv-reportern Sophia har satsat allt på karriären. När tjänsten som utrikeskorrespondent i Kairo blir vakant vet hon att jobbet är hennes. Nyskild och fast besluten om att lämna gråa Stockholm bakom sig hyr hon ut sin lägenhet innan hon ens är säker på att hon fått arbetet. Inför drygt en miljon tittare i direktsänd tv tvingas hon hantera beskedet att drömjobbet gått till en kollega. Strax därefter dör Sophias älskade mormor och det visar sig att hon lämnat efter sig en förfallen bar i Paris. Motvilligt åker Sophia ner till Paris för att snabbt sälja baren. På plats möter hon en rad personer som tvingar henne att ifrågasätta sina livsval och drömmar. Vad vill hon egentligen med sitt liv och för vems skull? Den gamle mannen Louis, som sköter om baren, beter sig märkligt och tycks veta mer om mormoderns förflutna än han erkänner. Och den strikta advokaten Tristan, som ska hjälpa Sophia att sälja baren, är han bara arrogant och dryg eller döljer sig något mer under ytan?

Det här är en sådan bok vars omslag inte speglar dess innehåll. Jag hade förväntade mig en konstnärlig skönlitterär bok, men fick något mycket bättre! Det här är en klassisk feelgood full med allt jag gillar med genren:Kärlek, vänskap, familjehemligheter, lite humor och ett okänt arv. Det är myskänsla deluxe och jag föll pladask för alla karaktärer och jag ser hemskt mycket fram emot att läsa fortsättningen som kommer i höst, Snöfall över Paris. Så bli inte avskräckt av det konstnärliga omslaget, som jag personligen tycker är fint men inte alls återger bokens innehåll och känsla. För det här är en av de bästa böckerna i feelgood-genren jag läst i år. Rekommenderas varmt!

Greatest Hits

Greatest Hits
Originaltitel: Greatest Hits
Utgiven: 2017
Sidor: 431
ISBN: 9789188447418
Goodreadsbetyg: 3.77
Det är över ett decennium sedan Cass Wheeler, en populär brittisk singer-songwriter, släppte sitt senaste album; tio år sedan den tragedi som drev henne till sammanbrott och gjorde att hon helt försvann från musikscenen något som ledde till utdragna spekulationer bland hennes fans. Men nu befinner sig Cass återigen i studion. Hennes uppgift är att välja ut sexton av de många hundra låtar hon skrivit sedan tonåren till ett samlingsalbum: ett arbete som framkallar starka minnen och tillbakablickar över de vägar hennes liv tagit. Från barndomens plågsamma minnen, till mötet med Ivor, musiken, festerna, lyckan över dottern Anna, och vidare mot det stora sammanbrottet. Greatest Hits är historien om ett liv, berättad på ett unikt och rörande sätt. Om toppar och dalar, kärlek och brustna hjärtan, succéer och misslyckanden. LAURA BARNETT är författare och journalist, bosatt i sydvästra London. Hon debuterade med den hyllade Versioner av oss. Greatest hits är hennes andra roman. Laura Barnett skriver regelbundet i The Guardian, The Observer, Daily Telegraph och Time Out London.

Jag vet inte om något går förlorat i översättningen från engelska till svenska (tack och lov så är sångerna inte översatta), men jag tror att vissa böcker behöver läsas helt på engelska för att man ska få den där genuina känslan som vissa böcker behöver för att kännas genuin. Det i övrigt en intressant och vackert skriven bok som gör att jag blir sugen på att läsa mer av Barnett – eller kanske till och med läsa om den här på engelska!

När du blir vi

När du blir vi
Originaltitel: När du blir vi
Sidor: 336
Format: Danskt band
ISBN: 9789177991830
Goodreadsbetyg: 4.17
Trots uppbrottet och saknaden efter Gustav har Malin äntligen hittat någon form av ro, mycket tack vare löpningen och den innersta kretsen bestående av henne, hennes nära vän och kollega Olof och hans pappa Herman. Trots det gnager en stark önskan inom henne, som alltför ofta kastar en skugga över tillvaron och som känns omöjlig att uppnå, nu när hon är singel och den biologiska klockan tickar. Men när Malin av en ren slump träffar Emelie börjar hon förstå att läget kanske inte är så hopplöst som hon trott. Olof reser land och rike runt och håller föredrag om hur han byggt upp sitt liv efter tsunamin då han förlorade sin fru, son och ofödda barn. Men mitt i publikvimlet sticker en kvinna ut. En kvinna som följer hans turnéschema och verkar söka närmare kontakt. Vem är hon och vad är hon egentligen ute efter? När Jacob Juul-Andersen, förläggare på ett av Danmarks största förlag, hör av sig till Malins förläggare Pelle och meddelar att de är intresserade av Malins och Olofs bok finner glädjen inga gränser. Men konsekvenserna blir långt mer omfattande än Malin någonsin kunnat ana.

Jag började verkligen läsa i fel ordning, men det här är den första boken från Åsa för mig, men jag blev verkligen sugen på att läsa mer! Det här var en mysig och lättläst bok med allt som en bra feelgood innehåller! Hoppas få läsa mer i samma stil från Åsa i framtiden!

Jag kan inte sluta gråta

Jag kan inte sluta gråta
Originaltitel: Jag kan inte sluta gråta
Sidor: 182
ISBN: 9789177990598
Goodreadsbetyg: 3.62
Vem står dig närmast när tillvaron rämnar? En enkel fråga och en varm hand får Josefins tillvaro att rasa samman. Det hon tidigare trott var viktigt blir plötsligt hennes värsta mardröm. Det hon tidigare varit bra på, att tänka logiskt och dra slutsatser, fungerar inte längre. Hon känner sig tom och värdelös och väldigt ensam. Rädslan är värst. Att kanske aldrig bli hel, att inte räcka till för sina barn, att bli lämnad, att spärras in. Att inte veta. Josefin söker efter svar, medan människorna runt henne blir allt mer otåliga. Hur länge ska detta pågå? Vem har Josefin blivit? Ovissheten drabbar hårt och till slut ställs hon inför beslut hon länge fruktat. Delar av sig själv har hon redan förlorat, vill hon behålla andra måste hon konfrontera sina värsta rädslor.

Jag blir bara så ledsen när jag läser om hur dåligt andra människor mår, så det här är inte en bok jag hade valt att läsa om jag inte hade fått den som recex. Men Anne Liljeroth är en fantastisk författare och skriver på ett sätt som engagerar och skapar en förståelse för utmattning. Eftersom jag själv har en diagnos som gör att mitt mentala batteri laddar ur konstant så känner jag igen mig i vissa delar, men som sagt är det här en ganska svår läsning för min del.

I ljuset från stjärnorna

A Bend in the Stars
Originaltitel: A Bend in the Stars
Sidor: 450
ISBN: 9789177991779
Goodreadsbetyg: 3.90
Sommaren 1914, Ryssland. Medan hotet om krig med Tyskland tornar upp sig vid horisonten och tsarens armé tar ett allt hårdare grepp om den judiska befolkningen står Miri Abramov och hennes bror Vanya en briljant fysiker inför ett nästintill omöjligt beslut. Efter att deras föräldrar drunknat under ett flyktförsök till Amerika uppfostrades syskonen av sin babushka, en vida känd äktenskapsförmedlerska som lärt dem att försvara sig själva till varje pris och att alltid ha en flyktplan förberedd. Men nu, när Miri står på gränsen till att bli en av ett fåtal kvinnliga ryska kirurger och hennes bror Vanya febrilt arbetar med att hitta de sista pusselbitarna i Einsteins relativitetsteori, är frågan om de klarar av att lämna det hemland som gett dem så mycket. Innan de hunnit fatta ett beslut slungas landet in i krig och både Vanya och Miris fästman Yuri försvinner spårlöst. Medan Miri riskerar liv och lem i sitt sökande efter dem närmar sig en historisk solförmörkelse, och snart står inte bara familjens säkerhet utan även hela vetenskapens framtid på spel.

Jag är en riktig historieälskare och den här boken borde därför vara helt precis i min smak. Men då jag läst väldigt många böcker som utspelar sig under samma tidsperiod, där jag kände mer för huvudpersonerna och där kärlekshistorien var mer intressant, så föll den lite på mållinjen. Den är välskriven och gripande när man kommer in i boken och den var väldigt lättläst. Inte helt i min smak som sagt, men helt klart läsvärd!