Arnes julhelvete

Arnes julhelvete
Originaltitel: Arnes julhelvete
ISBN: 9789180315869
Den svenska humordeckarens pionjärer, Olséni & Hansen, är tillbaka med en helt skruvad deckare i Lundamiljö. Arnes julhelvete är den femte delen i serien Ester Karlsson med K. Julen närmar sig med stormsteg och hypokondrikern Arne fördriver i vanlig ordning förmiddagarna på apoteket Svanen. Ett stenkast därifrån, i Lunds domkyrka, sjunger hustrun Barbro i den åtta damer starka seniorkören, Herrens Bönor. När en av körmedlemmarna påträffas död i kryptan med en kniv i ryggen, tar Ester, som avskyr att sjunga, genast hennes plats i kören för att kunna nysta i mordet. Arnes lugna tillvaro avbryts abrupt då han motvilligt måste passa Esters kakätande kakadua, Roland, samtidigt som barnbarnen oplanerat flyttar in. Katastrofen är ett faktum när Roland rymmer, yngsta barnbarnet försvinner i julhandeln och Arne, som lök på laxen, tvingas övningsköra med äldsta barnbarnet på stadens glashala kullerstensgator. Och vem i helvete har haft ihjäl stadens jultomte? Arnes julhelvete är den fristående fortsättningen på Ester Karlsson med K (2017), Ett lik i garderoben (2018), Grannar i död och lust (2020) och Herre på Täppan (2021) - härliga pusseldeckare med starka karaktärsskildringar och en stor dos humor. CHRISTINA OLSÉNI är civilekonom och tidigare entreprenör med många år i internationella koncerner. MICKE HANSEN arbetade under många år som artist, låtskrivare och manusförfattare till tv.

Det här är faktiskt första boken jag läser i serien om Ester Karlsson och jag undrar nu varför det tog mig så lång tid, för det här är helt i min smak! Roliga gummor och vresiga gubbar som handskas med både oväntade mord och hamnar i humoristiska situationer som får mig att skratta gott. Det här är en julig pusseldeckare som gör mig glad och riktigt taggad på att läsa de andra fristående böckerna i serien! Rekommenderas varmt!

Den frusna polisen

Den frusna polisen
Originaltitel: Den frusna polisen
Sidor: 341
ISBN: 9789180186094
Sedan kriminalkommissarie Frank Mobergs hustru oväntat gick bort har han hanterat sorgen genom att begrava sig i arbete. När franks gamle far, Gösta, ringer i panik och berättar att han gjort ett makabert fynd i en andelsfrys i Glemmingebro, blir det startskottet på Franks jakt efter en kallblodig mördare som hemvant rör sig på Ystads pittoreska kullerstensgator. I samma veva flyttar Franks vuxna dotter hem efter en uppslitande skilsmässa och relationen till dottern blir allt annat än friktionsfri. Samtidigt oroar han sig för sin sävliga och något överviktiga basket Betty, som är deprimerad. När sedan Gösta brådstörtat lämnar äldreboendet Lyckan för att även han flytta in hos Frank, är katastrofen fullbordad.

När man bara ska bläddra igenom en ny bok för att se vad den handlar om, men istället råkar läsa klart hela boken, då vet man att det är en bra bok! Det är något speciellt med just äldreboenden och putslustiga åldringar som jag tycker gör läsningen lite roligare. Den här typen av mysiga deckare, i stil med flera av Agatha Christies klassiker, är helt i min smak och det är alltid en bonus om huvudpersonerna har ett gulligt sällskapsdjur som sidekick.

Det enda som gjorde att jag kom av mig något var att det i de sista kapitlen känns som om det saknas en konfrontation med mördaren. Om jag inte råkade hoppa över något kapitel så får vi väl inte vara med om något gripande och jag känner mig något snuvad på konfekten när Frank knyter ihop säcken på slutet. I övrigt är det en ypperligt underhållande mysdeckare. Och jag håller med om att det är på tiden att Wallander lämnar över Ystad till någon ny!