Lussiferda

Lussiferda
Originaltitel: Lussiferda
Sidor: 32
ISBN: 9789175892801
Goodreadsbetyg: 3.16
"Vad hände med den där tjejen, Cecilia?" frågade mamma. "Hon med rött hår. Du brukade kalla henne Kassandra. På den tiden du ville att vi skulle kalla dig Ariadne." Hon log. "Det var väldigt gulligt." "Jag vet inte", sade Emma. "Jag har inte sett henne sen jag var sjutton. Det vet du." "Hur skulle vi kunna veta det?" sade pappa. "Vi håller kontakten med våra gamla klasskamrater." "På grund av det som hände", sade Emma. "Jag vill inte prata om det." Då blev mamma och pappa tysta. Till och med de visste att de inte borde ha nämnt det. En vinternatt på 90-talet. Fyra tonåringar har tagit sig till en stuga strax utanför Stockholm för att se lussiferda, det ursprungliga lussetåget som just på lucianatten drar över himlen med demoner och häxor i släptåg. Ett skrik från himlen och plötsligt är de bara två kvar. Lussiferda är en mörk fantasyhistoria med skräckinslag, och samtidigt ett retrospektiv över 90-talets gothkultur. Novellen Lussiferda skrevs ursprungligen på engelska, då med titeln Anywhere Out of the World, men översattes av Karin Tidbeck själv inför utgivningen på Novellix hösten 2018.

En mycket välskriven novell som – i mina ögon – inte är skräck. Jag älskar referenserna och känslan av hur det är att växa upp som en något annorlunda tonåring, men ärligt talat så händer det ingenting i novellen. Allt sker mellan raderna och jag har lyssnat på liknande berättelser i Creepypodden som gör det bättre, som ger läsaren lite mer än det här och skapar en skräckkänsla som inte infinner sig i Lussiferda. Den har som sagt en riktigt bra uppbyggnad, men faller platt mot slutet då jag väntar på något som aldrig riktigt sker.

Nattrodd

Nattrodd
Originaltitel: Nattrodd
Sidor: 40
Format: Häftad, Ljudbok
ISBN: 9789175892795
Goodreadsbetyg: 3.21
Vid klipphällen där hon och Alice hade badat fötterna på eftermiddagen låg en eka. En tjärad eka som trots månljuset var så kolsvart att den framträdde som en silhuett mot stenen och vattnet. Ingen satt i den. Det var dunsen när den slog emot klippan som hade väckt henne. Monika blinkade igen, riktigt knep ihop ögonen för att tvinga bort bilden från sin näthinna. När hon öppnade dem igen låg ekan fortfarande där, orörlig i den vindstilla natten. Ekan. Den fördömda ekan. Den har hittat mig. I över sjuttio år har de två vännerna känt varandra. I över femtio år har de varje sommar campat på samma ö. I över sextio år har de delat en mörk hemlighet, som mitt i skärgårdsidyllen plötsligt gör sig påmind och hotar att ta livet av dem båda.

En kvick och spännande berättelse som rymmer mer ångest på 40 sidor än flera långa romaner jag läst.

Försvararna

Försvararna
Originaltitel: The Defenders
Sidor: 44
ISBN: 9789175892337
Goodreadsbetyg: 3.68
Kalla kriget har bokstavligt talat hettat till och ett våldsamt världskrig utkämpas via robotar uppe på jordens yta, medan människorna själva har flytt till underjorden. Den kultförklarade science fiction-författaren Philip K. Dicks novell The Defenders från 1953 utkommer nu för första gången på svenska under namnet Försvararna. En djup rädsla, som ingjutits i honom under åtta år, pulserade i huvudet. Strålning, en säker död, en värld som var sönderbränd och livsfarlig … Högre och högre upp for kabinen. Taylor höll sig fast i väggarna och slöt ögonen. För varje ögonblick kom de närmare, de första levande varelser som färdats ovanför den översta etappen, upp genom Tuben, förbi bly och berg, upp till ytan. Den fobiska skräcken sköljde över honom i vågor. Det innebar döden, det visste de allihop. Hade de inte sett det på film tusen gånger? Städerna, slaggen som regnade ner, de tjocka molnen … ”Inte långt kvar nu”, sa Franks. Den amerikanska science fiction-författaren Philip K. Dick (1928–1982) sålde sin första novell 1951. Det blev startskottet för hans författarkarriär och med 34 romaner och ett hundratal noveller är han en av de mest produktiva och inflytelserika författarna i genren. 1963 tilldelades hans numera legendariska verk Mannen i det höga slottet Hugopriset för årets bästa science fiction-roman. Uppskattningen som Philip K. Dick fick under sin livstid växte ytterligare efter hans död och han är i dag närmast kultförklarad. Tolv romaner har släppts postumt och lika många filmer finns baserade på hans verk, däribland Total Recall, Screamers, Minority Report och Blade Runner.

Det här är min favorit av de fyra novellerna i Science Fiction-boxen. Mest på grund av att det är den som innehåller mest Science Fiction. Jag gillar historien, karaktärerna och hur den är skriven. Jag måste ta och läsa mer av det Philip K. Dick skrivit – för i nuläget så har jag bara sett filmerna baserade på hans verk.

De blindas rike

De blindas rike
Originaltitel: The Country of the Blind
Sidor: 47
ISBN: 9789175892320
Goodreadsbetyg: 3.91
De började ropa. Pedro tog täten och fattade Núñez hand för att leda honom till husen, men denne drog snabbt tillbaka handen. "Jag kan se", sa han. "Se?" sa Correa. "Ja, se", svarade Núñez och när han vände sig mot Correa råkade han snava på Pedros ämbar. "Hans sinnen är ännu outvecklade", sa den tredje blinde mannen. "Han snavar och talar obegripliga ord. Ta honom vid handen." "Som ni vill", sa Núñez och de började leda honom, varvid han knappt kunde hålla sig för skratt. De visste tydligen ingenting om vad det innebar att kunna se. Nåväl, förr eller senare skulle han nog lära dem. H. G. Wells (1866-1946), författaren till bland annat romanen Världarnas krig från 1898 räknas som en av science fiction-litteraturens upphovsmän och hör till genrens verkliga giganter. Novellen De blindas rike publicerades första gången 1904 och är en av de mest kända som författaren lämnade efter sig. 35 år efter den ursprungliga publiceringen valde Wells att förlänga historien och ge den ett helt nytt slut. Denna nyöversättning av De blindas rike bygger på originalversionen.

Nu börjar det likna något! Inte för att jag anser att det här är science fiction, men det är en nästan genomgående bra historia. Lite vagt slut som de flesta andra noveller jag har läst, men den här tyckte jag var spännande. Jag har dock läst att den omskrivna versionen har ett bättre slut – i min mening alltså.

Ett nytt Atlantis

The New Atlantis
Originaltitel: The New Atlantis
Sidor: 46
ISBN: 9789175892351
Goodreadsbetyg: 3.28
När kapitalismen har utarmat hela USA, staten förvandlats till en totalitär makt och klimatförändringar gjort att stora delar av land sjunkit långt ner under havsytan, stiger hoppet om att en ny och fri kontinent ska resa sig ur vattenmassorna. ”Jag såg det. Jag såg det. Jag såg de vita tornen och vattnet som forsade nerför deras sidor och rann tillbaka ut i havet. Och solen lyste på gatorna efter tiotusen år av mörker.” ”Jag hörde dem”, sa Simon med låg röst från skuggorna. ”Jag hörde deras röster.” ”Jesus, sluta!” utbrast Max, ställde sig upp och snubblade ut i den mörka hallen utan sin rock. Vi hörde honom springa nerför trappan. ”Phil”, sa Simon från sängen, ”skulle vi kunna lyfta upp de vita tornen med vår hävstång och vår fasta punkt?” Efter en lång tystnad svarade Phil Drum: ”Vi har kraften att göra det.” Ursula K. Le Guins (1929-2018) i produktiva författarskap har sedan 60-talet rört sig över en rad genrer, däribland science fiction, ett mansdominerat område där hon inte bara tagit sig fram, utan även framhållits som en av de största: ”America’s greatest living science fiction writer” skrev till exempel The New York Times 2016. Ett nytt Atlantis skrevs redan 1975 men behandlar ämnen som känns obehagligt aktuella även idag.

Jag tillhör tyvärr en av de många som helt enkelt inte förstår sig på den här novellen. Jag tyckte om den skrämmande verkliga framtidsvisionen som Le Guin beskriver, men de vaga mellansekvenserna kändes bara förvirrande och gjorde novellen seg. Jag hade hoppats på science fiction likt Bioshock med en undervattensvärld likt Atlantis, men bortsett från att novellen utspelar sig i framtiden så skulle jag inte kalla det här science fiction.

Ett dån av åska

Ett dån av åska
Originaltitel: A Sound of Thunder
Sidor: 26
ISBN: 9789175892344
Goodreadsbetyg: 4.11
Under en noggrant kontrollerad resa flera miljoner år tillbaka i tiden tar en av resenärerna ett enda litet snedsteg - som får ödesdigra konsekvenser och förändrar världen för all framtid. Varmt slem samlades i Eckels hals; han svalde hårt, pressade ned det. Musklerna runt munnen formade ett leende när han sakta sträckte ut handen i luften och viftade med en check på tiotusen dollar mot mannen bakom disken. "Garanterar ni att jag kommer levande tillbakafrån safarin?" "Vi garanterar ingenting", sade försäljaren, "förutom dinosaurierna." Han vände sig om. "Det här är mr Travis, er safariguide i Det Förflutna." Den amerikanske författaren (1920-2012) slog igenom 1950 med novellsamlingen Invasion på Mars. Idag räknas han till en av de författare som lade grunden till den moderna anglosaxiska science fiction-litteraturen, trots att han - enligt honom själv - endast skrivit ett verk i genren: den dystopiska kultromanen Fahrenheit 451 från 1953. Berättelsen Ett dån av åska kom året innan och är en av hans mest kända noveller.

Recensionen innehåller spoilers! Det här är en intressant novell på så sätt att man kan tolka slutet lite olika. Antingen så går man på det Bradbury hade tänkt sig; att dånet på slutet är en Eckels som blir skjuten på grund av hans grava felsteg. Eller så tolkar man ljudet som att Travis istället blir avbruten av att en T-Rex är på väg då dinosaurierna inte alls hade dött ut i den här framtidsversionen. Jag tycker det riktiga slutet är ganska tråkigt och alldeles för påskyndat då man inte får reda på vad det var som var annorlunda annat än valet och texten på skylten, men jag tycker att det är häftigt att få läsa science fiction som är skriven på 50-talet.