Försvararna

Försvararna
Originaltitel: The Defenders
Sidor: 44
ISBN: 9789175892337
Goodreadsbetyg: 3.68
Kalla kriget har bokstavligt talat hettat till och ett våldsamt världskrig utkämpas via robotar uppe på jordens yta, medan människorna själva har flytt till underjorden. Den kultförklarade science fiction-författaren Philip K. Dicks novell The Defenders från 1953 utkommer nu för första gången på svenska under namnet Försvararna. En djup rädsla, som ingjutits i honom under åtta år, pulserade i huvudet. Strålning, en säker död, en värld som var sönderbränd och livsfarlig … Högre och högre upp for kabinen. Taylor höll sig fast i väggarna och slöt ögonen. För varje ögonblick kom de närmare, de första levande varelser som färdats ovanför den översta etappen, upp genom Tuben, förbi bly och berg, upp till ytan. Den fobiska skräcken sköljde över honom i vågor. Det innebar döden, det visste de allihop. Hade de inte sett det på film tusen gånger? Städerna, slaggen som regnade ner, de tjocka molnen … ”Inte långt kvar nu”, sa Franks. Den amerikanska science fiction-författaren Philip K. Dick (1928–1982) sålde sin första novell 1951. Det blev startskottet för hans författarkarriär och med 34 romaner och ett hundratal noveller är han en av de mest produktiva och inflytelserika författarna i genren. 1963 tilldelades hans numera legendariska verk Mannen i det höga slottet Hugopriset för årets bästa science fiction-roman. Uppskattningen som Philip K. Dick fick under sin livstid växte ytterligare efter hans död och han är i dag närmast kultförklarad. Tolv romaner har släppts postumt och lika många filmer finns baserade på hans verk, däribland Total Recall, Screamers, Minority Report och Blade Runner.

Det här är min favorit av de fyra novellerna i Science Fiction-boxen. Mest på grund av att det är den som innehåller mest Science Fiction. Jag gillar historien, karaktärerna och hur den är skriven. Jag måste ta och läsa mer av det Philip K. Dick skrivit – för i nuläget så har jag bara sett filmerna baserade på hans verk.

De blindas rike

De blindas rike
Originaltitel: The Country of the Blind
Sidor: 47
ISBN: 9789175892320
Goodreadsbetyg: 3.91
De började ropa. Pedro tog täten och fattade Núñez hand för att leda honom till husen, men denne drog snabbt tillbaka handen. "Jag kan se", sa han. "Se?" sa Correa. "Ja, se", svarade Núñez och när han vände sig mot Correa råkade han snava på Pedros ämbar. "Hans sinnen är ännu outvecklade", sa den tredje blinde mannen. "Han snavar och talar obegripliga ord. Ta honom vid handen." "Som ni vill", sa Núñez och de började leda honom, varvid han knappt kunde hålla sig för skratt. De visste tydligen ingenting om vad det innebar att kunna se. Nåväl, förr eller senare skulle han nog lära dem. H. G. Wells (1866-1946), författaren till bland annat romanen Världarnas krig från 1898 räknas som en av science fiction-litteraturens upphovsmän och hör till genrens verkliga giganter. Novellen De blindas rike publicerades första gången 1904 och är en av de mest kända som författaren lämnade efter sig. 35 år efter den ursprungliga publiceringen valde Wells att förlänga historien och ge den ett helt nytt slut. Denna nyöversättning av De blindas rike bygger på originalversionen.

Nu börjar det likna något! Inte för att jag anser att det här är science fiction, men det är en nästan genomgående bra historia. Lite vagt slut som de flesta andra noveller jag har läst, men den här tyckte jag var spännande. Jag har dock läst att den omskrivna versionen har ett bättre slut – i min mening alltså.

Ett nytt Atlantis

The New Atlantis
Originaltitel: The New Atlantis
Sidor: 46
ISBN: 9789175892351
Goodreadsbetyg: 3.28
När kapitalismen har utarmat hela USA, staten förvandlats till en totalitär makt och klimatförändringar gjort att stora delar av land sjunkit långt ner under havsytan, stiger hoppet om att en ny och fri kontinent ska resa sig ur vattenmassorna. ”Jag såg det. Jag såg det. Jag såg de vita tornen och vattnet som forsade nerför deras sidor och rann tillbaka ut i havet. Och solen lyste på gatorna efter tiotusen år av mörker.” ”Jag hörde dem”, sa Simon med låg röst från skuggorna. ”Jag hörde deras röster.” ”Jesus, sluta!” utbrast Max, ställde sig upp och snubblade ut i den mörka hallen utan sin rock. Vi hörde honom springa nerför trappan. ”Phil”, sa Simon från sängen, ”skulle vi kunna lyfta upp de vita tornen med vår hävstång och vår fasta punkt?” Efter en lång tystnad svarade Phil Drum: ”Vi har kraften att göra det.” Ursula K. Le Guins (1929-2018) i produktiva författarskap har sedan 60-talet rört sig över en rad genrer, däribland science fiction, ett mansdominerat område där hon inte bara tagit sig fram, utan även framhållits som en av de största: ”America’s greatest living science fiction writer” skrev till exempel The New York Times 2016. Ett nytt Atlantis skrevs redan 1975 men behandlar ämnen som känns obehagligt aktuella även idag.

Jag tillhör tyvärr en av de många som helt enkelt inte förstår sig på den här novellen. Jag tyckte om den skrämmande verkliga framtidsvisionen som Le Guin beskriver, men de vaga mellansekvenserna kändes bara förvirrande och gjorde novellen seg. Jag hade hoppats på science fiction likt Bioshock med en undervattensvärld likt Atlantis, men bortsett från att novellen utspelar sig i framtiden så skulle jag inte kalla det här science fiction.

Ett dån av åska

Ett dån av åska
Originaltitel: A Sound of Thunder
Sidor: 26
ISBN: 9789175892344
Goodreadsbetyg: 4.11
Under en noggrant kontrollerad resa flera miljoner år tillbaka i tiden tar en av resenärerna ett enda litet snedsteg - som får ödesdigra konsekvenser och förändrar världen för all framtid. Varmt slem samlades i Eckels hals; han svalde hårt, pressade ned det. Musklerna runt munnen formade ett leende när han sakta sträckte ut handen i luften och viftade med en check på tiotusen dollar mot mannen bakom disken. "Garanterar ni att jag kommer levande tillbakafrån safarin?" "Vi garanterar ingenting", sade försäljaren, "förutom dinosaurierna." Han vände sig om. "Det här är mr Travis, er safariguide i Det Förflutna." Den amerikanske författaren (1920-2012) slog igenom 1950 med novellsamlingen Invasion på Mars. Idag räknas han till en av de författare som lade grunden till den moderna anglosaxiska science fiction-litteraturen, trots att han - enligt honom själv - endast skrivit ett verk i genren: den dystopiska kultromanen Fahrenheit 451 från 1953. Berättelsen Ett dån av åska kom året innan och är en av hans mest kända noveller.

Recensionen innehåller spoilers! Det här är en intressant novell på så sätt att man kan tolka slutet lite olika. Antingen så går man på det Bradbury hade tänkt sig; att dånet på slutet är en Eckels som blir skjuten på grund av hans grava felsteg. Eller så tolkar man ljudet som att Travis istället blir avbruten av att en T-Rex är på väg då dinosaurierna inte alls hade dött ut i den här framtidsversionen. Jag tycker det riktiga slutet är ganska tråkigt och alldeles för påskyndat då man inte får reda på vad det var som var annorlunda annat än valet och texten på skylten, men jag tycker att det är häftigt att få läsa science fiction som är skriven på 50-talet.

Fyra feelgoodberättelser från Novellix

Fyra feelgoodberättelser från Novellix
Originaltitel: Fyra feelgoodberättelser från Novellix
Sidor: 98
ISBN: 9789175892740
Goodreadsbetyg: 2.57

Tretton dagar med John C av Jojo Moyes

Var är du älskling? Det har gått 2 dagar!!! Miranda stirrade på meddelandet, rynkade pannan och stoppade sedan ner telefonen i fickan och började gå. Det vore dumt att lämna den i gräset. Hon skulle tänka ut vad hon skulle göra med den när hon kom hem. Vad gör man om man hittar en mobiltelefon, där kärleksfulla och utmanande sms hela tiden plingar till? Svarar man och låtsas vara föremålet för personens åtrå och längtan? Ska man rent av stämma träff?

Samma tid nästa vecka av David Nicholls

Den torsdagskvällen skickades jag över gatan till det svagt upplysta, ensamma huset som luktade kattmat och doftsprej, för att tortera mrs Chin för 50 pence i timmen. "Så, unge man - har du tagit lektioner tidigare?" "Jag är helt självlärd", pep jag stolt. "Själv. Lärd", sa mrs Chin skeptiskt. "Spela något för mig då." Jag spelade introt från Hajen. Hon sträckte sig fram och avlägsnade försiktigt min hand från tangenterna, som om hon tog en kniv från en psykopat. "Jaha. Låt oss börja om." Att vara nio år och helt sakna talanger kan få oanade konsekvenser. I sökandet efter sitt kall i livet kan man nämligen råka skörda ett och annat offer – vilket är just vad som händer i denna pärla till novell, där En dag-författaren David Nicholls med glimten i ögat skildrar en ung pojkes entusiasm, och en stram pianolärarinnas totala vånda, inför något så enkelt(?) som att lära sig spela piano.

Göra om av Sophie Kinsella

Jag snubblar efter henne in i rummet. Och nu ser jag så klart tecknen överallt, som fingeravtryck i damm. Den gamla läderkofferten. Böckerna i vardagsrummet. Jag får syn på mig själv i spegeln - och jag är likblek. "Åh, titta!" säger Fizz när hon ser ett fotografi vid sängen. "Är det han? Är det din kille?" "Ja, det är han!" säger Arabella lyckligt. "Det är Dee-Dee. Han heter egentligen David." Jag hade förstått vad som skulle komma. Men att höra hans namn igen är som att få ett slag i magen. Med humor och värme berättar Sophie Kinsella här om Emma, som mot sin vilja dras in i den egensinniga vänninan Fizz smått galna projekt. Plötsligt står Emma inför ett ofrånkomligt möte med sitt förflutna. Det blir en historia om utveckling, om att göra om och börja om, och om gammal kärlek så stark att den fortfarande får hjärtat att bulta hårt i bröstet.

Att gå vidare av Nora Ephron

För många år sedan, då jag gick i analys, brukade min terapeut säga: Kärlek är hemlängtan. Vad hon menade var att man har en tendens att bli kär i någon som påminner en om någon av ens föräldrar. Detta är naturligtvis en sådan sak som analytiker säger, även om det egentligen inte alls är sant. I stort sett varenda människa på vår planet kan påminna en om något hos en av ens föräldrar, även om det så bara är en smilgrop. Men nog med utvikningar. Det jag vill ha fram är att kärlek möjligen är hemlängtan, men att hemlängtan högst definitivt handlar om kärlek. Detta är en kärlekshistoria. En kärlekshistoria om en byggnad. Nora Ephron skriver här rappt och underhållande om sin djupa och blinda kärlek till huset Apthorp i New York. Det blir en beskrivning av människorna som bor där: filmstjärnor, barnfamiljer och nyfikna portvakter portvakter som ägnar sig åt allt annat än att faktiskt öppna själva porten.

Det är verkligen trevligt att varva läsandet av romaner med lite noveller då och då. Det här var en fin liten box med fyra ganska olika noveller på temat feelgood. Jojo Moyes bjuder på en annorlunda otrohetshistoria som jag gillade och gärna hade läst mer om. David Nicholls novell om en pojke som vill lära sig spela piano var lite melankolisk men samtidigt komisk. Min favorit är nog Sophie Kinsellas lilla godbit om sedan länge förlorad kärlek som kommer upp till ytan vid en renovering, bokstavligt talat. Nora Ephron hade ett väldigt speciellt sätt att skriva på som tilltalar mig, men hennes novell om en byggnad föll mig inte i smaken.

Väldigt snygga omslag och som sagt perfekt läsning om man är i en lässvacka och helt enkelt inte orkar läsa en tegelsten till bok.