Splitter

Splitter
Originaltitel: Splitter
Sidor: 476
ISBN: 9789177751748
I Splitter dras Mikaela Sköld in i ytterligare en dramatisk utredning. En kort tid efter massmorden i Solberga (Ingen ska skonas) har polisen avkrypterat en app som kriminella använder för att kommunicera. I det omfattande materialet gör Stefan Jelinek, Mikaelas vän och kollega, en oväntad upptäckt. I chattarna framträder vad som ser ut att vara planeringen av ett terrordåd där man ska slå till "mot hjärtat av Mediasverige". Jelinek misstänker att målet är Nyhetsbyrån och att ett av kodnamnen i chattarna är en anställd. Han övertalar Mikaela att delta i en operation där hon låtsas säga upp sig från polisen för att återvända som journalist. Under täckmantel måste hon ta reda på identiteten på den medhjälpare terroristerna har på insidan. Mikaela tvingas därmed spela dubbelspel, inte bara mot Kim, Mikaelas före detta sambo, utan också mot sin dotter Vanja. Splitter är en gastkramande, explosiv thriller om en sanning under attack. Men också om att våga se sanningen i vitögat.

Det är få bokserier i den här genren som jag verkligen fastnar för, men Mikaela Sköld har blivit en sådan. Det är spännande redan från första kapitlet och det blir bara bättre och bättre. Jag trodde att det skulle vara omöjligt att överträffa Feber, men med Splitter så lyckas Johan och hade det inte varit för den förbaskade cliffhangern på slutet så hade det blivit full pott från mig. Jag väntar med spänning på fortsättningen och håller tummarna för att det är ett minst lika explosivt slut nästa gång, men med en lite mer positiv utgång. Rekommenderar den här bokserien till alla som gillar att läsa svensk spänning när den är som bäst!

Ingen ska skonas

Ingen ska skonas
Originaltitel: Ingen ska skonas
Sidor: 414
ISBN: 9789177751731
Ett bostadshus fullt av döda hyresgäster. Det blir den chockerande starten för Mikaela Sköld på hennes nya jobb som handläggare på polisens underrättelsetjänst. Dådet tycks först vara gängrelaterat men snart förs utredningen in i en annan riktning. Ingen ska skonas är en oupphörligt spännande thriller där jakten på den skoningslösa massmördaren ständigt tar nya vändningar.

Jag älskade Feber och Röd Signal var en riktigt spännande och skrämmande uppföljare. Det jag gillade bäst med båda var antagonisterna och det var det enda jag inte riktigt föll för i den här tredje boken om Mikaela Sköld. Den röda tråden genom serien är att ven om det är fiktion känns betydligt närmare vår verklighet än man hade velat. Speciellt om man ser på aktuella mordfall idag och vilka gärningspersonerna visar sot vara. Johan ät helt klart en av mina favoritförfattare när det kommer till thrillers och jag ser verkligen fram emot nästa bok som kommer nu i sommar. Den ska spinna vidare på det som skedde i den här boken så jag hoppas den har en än värre antagonist än tidigare.Jag älskade Feber och Röd Signal var en riktigt spännande och skrämmande uppföljare. Det jag gillade bäst med båda var antagonisterna och det var det enda jag inte riktigt föll för i den här tredje boken om Mikaela Sköld. Den röda tråden genom serien verkar vara att även om det är fiktion så känns handlingen betydligt närmare vår verklighet än man hade velat. Speciellt om man ser på aktuella mordfall idag och vilka gärningspersonerna visar sig vara. Johan är helt klart en av mina favoritförfattare när det kommer till thrillers och jag ser verkligen fram emot nästa bok som kommer nu i sommar. Den ska spinna vidare på det som skedde i den här boken så jag hoppas den har en än värre antagonist än tidigare.

Röd signal

Röd signal
Originaltitel: Röd signal
Sidor: 360
ISBN: 9789177751540
Röd signal utspelar sig drygt två år efter händelserna i Feber. Mikaela Sköld, reporter på Nyhetsbyrån, har flyttat ihop med sin kollega Kim i en villa i Huddinge där hon bor tillsammans med nu fjortonåriga dottern Vanja och Kims son Sigge. Ett sargat samhälle har börjat öppna upp och när en hård vinter slår till är tågförseningarna snart tillbaka. Snart börjar en serie dödsolyckor ske i tunnelbanan och pendeltågen. Polisen misstänker dock att det handlar om något värre: En vettvilling som knuffar folk framför tågen. Det blir starten på en gastkramande jakt på en gärningsman som kan vara vem som helst i vimlet på perrongerna. Och snart inser Mikaela Sköld att dåden har koppling till hennes artiklar på Nyhetsbyrån.

Det är inte lätt att vara uppföljare efter en så otroligt spännande bok som Feber, men trots mina höga förväntningar så tycker jag att Röd Signal var riktig bra. Den är inte lika mörk och rå bortsett från de obehagligt målande scenerna av “olyckorna”. Jag gillar Mikaela och hur hon är som person, det är inte lätt att komma henne innanför skinnet. Det är säkert något som andra kan störa sig på, men jag känner igen mig själv lite i det. Det är återigen en ytterst välskriven och genomarbetad andra del, kanske lite ojämnt tempo och alldeles för verklighetstrogen – om nu det kan anses vara något negativt, men jag kommer nog aldrig mer att våga stå och vänta på att tåget ska köra in på perrongen närmare än 3 meter igen…