Lysande klot tvenne

Lysande klot tvenne
Originaltitel: Lysande klot tvenne
Sidor: 284
ISBN: 9789178853489
En mörk höstkväll sitter en svartklädd man vid ett av borden. Han tilltalar värdshusflickan Nanna på ett främmande språk och mumlar något obegripligt om ett uppdrag. Nanna försöker låta bli att lyssna, men mannens närvaro får henne att tänka och känna märkliga saker. När möjligheten att slippa den utsatta tillvaron på värdshuset dyker upp handlar hon på impuls. Bortom skogen väntar svaren och tryggheten. Men även på den nya platsen har hon svårt att passa in och leva upp till omgivningens förväntningar. Och hotet från en mäktig fiende kryper närmre.

Det var länge sedan jag läste fantasy och länge sedan jag recenserade detsamma. Något jag blev påmind om på bokmässan då jag träffade Sanne som skrivit boken Lysande klot tvenne. Jag hade läst boken då jag fick hem den, men sedan hade den hamnat i min “ska recenseras”-hög och legat där tills nu. Då det var så pass länge sedan jag läste den så passade jag därför på att lyssna på ljudboken och med den färskt i minnet så kan jag nu äntligen lägga upp recensionen.

Titeln som sådan säger inte mycket om vad det är för bok även om omslagsbilden är vacker. Det är en klassisk fantasyberättelse med en tonåring i huvudrollen och jag skulle säga att målgruppen är just unga vuxna, men utan övre åldersgräns förstås. Jag gillar den här typen av berättelser, det är välskrivet och det finns en bra och genomtänkt världsuppbyggnad med egna lagar och regler så att det inte blir en massa hål i berättelsen. Den börjar bra och slutar bra, men jag fick vet att det finns två böcker till i serien som jag nu måste ta och läsa. Förutom titeln så är mitt enda minus de namn på personer och platser som har för många stavelser och som gjorde att jag kom av mig flera gånger under läsandet. Jag skrev själv ett textbaserat rollspel med Tolkiens språk Quenya som grund när jag var tonåring, så jag vet hur svårt det är att få till just namn och platser. Men bortsett från det så är det här är en bok jag varmt kan rekommendera och jag läser mer än gärna fortsättningen!

Kupade händer

Kupade händer
Originaltitel: Kupade händer
Sidor: 307
ISBN: 9789178853151
Den nittonårige Fredric står på perrongen och väntar på tåget som ska ta honom till Paris. Hans enda sällskap är en ryggsäck. Han hade kunnat bära femtio kilo på ryggen, ingenting skulle kunna få honom att känna tyngd eller ta ifrån honom känslan av frihet. Resan blir början på en historia om en familj med starka band som får uppleva livets oförutsägbara vändningar. Många år senare, när Fredrics son David blir tillsammans med Hannah, blir också hennes dotter Lily en del av familjen. Lily visar sig ha särskilda gåvor och det hon ser i dåtid och framtid skakar dem djupt. Sorg och saknad hotar, men vem kan egentligen styra ett livsöde? Kan kärleken mellan människor vara så stark att det omöjliga blir möjligt?

Det här var en bok som verkligen överraskade. Varken titeln, omslaget eller bakgrundstexten tycker jag gör den här boken rättvisa, för det är en bok i samma klass som de jag läst av Kristin Hannah. Jag fastnade direkt efter några sidor och kunde inte sluta läsa och även om det är många karaktärer att hålla reda på, då det är en bok som följer flera generationer av samma familj, så lär man känna dom en efter en. Det är spännande och mystiskt, sorgligt och hjärtvärmande på en och samma gång. Rekommenderar den verkligen till de som gillar episka romaner i ett mer kompakt format (det här är ingen tegelsten.)