Centralgången
Originaltitel: Centralgången
ISBN: 9789178416806
Goodreadsbetyg: 3.12
Storytel Original, Julkalender 2018, 24 avsnitt. Ayla tvekar ett ögonblick innan hon hoppar på tåget mot Stockholm. Hon har ingen plan, men hon kan inte låta pojken försvinna, kan inte riskera att aldrig få se honom igen. Men varför är pojken så viktig för henne, och varför är hon så rädd för att bli upptäckt av hans mamma? Och vad ska hon ta sig för när hon väl är framme i Stockholm? De två väktarna Edward och Katrin är tidiga på jobbet för sin första runda i Centralgången – passagen mellan tunnelbanan och tågen på Stockholms Centralstation. Plötsligt krockar de nästan med blomsterhandlaren Björn som kommer ut genom dörren från kulvertarna under stationen. Någonting hos honom får väktarna att misstänka att allt inte står rätt till. Vad gjorde han där nere? Och varför verkar han så nervös? Senare samma dag korsas dessa fyra personers vägar i Centralgången, och ett osannolikt mysterium tar sin början då en av dem försvinner spårlöst.

Årets julkalender hos Storytel var denna gång en spännande historia som utspelar sig kring Centralgången som finns under Stockholm Central. Ärligt talat så rör jag mig inte längre lika mycket där sen Citybanan kom igång, men jag gick och lyssnade på något avsnitt på väg till tunnelbanan. Vissa avsnitt är bättre än andra, men något jag inte är så förtjust i är faktafel. Som när Ayla besöker Sollentuna och går över en mystisk liten gångbro som jag aldrig har sett. Det finns flera broar över rälsen, men de är även till för bilar. Lite udda beskrivet i allmänhet från en ort som jag bott i 30+ år. När det kommer till verkliga platser i böcker så är det viktigt att hålla sig till fakta så att jag som läsare inte hänger upp mig på småsaker. Annars så tyckte jag om hur boken var skriven. Karaktärerna är intressanta även om jag fortfarande undrar om det fanns någon biologisk koppling mellan Ayla och pojken eller bara emotionell. Edwards bakgrundshistoria hade jag gärna fått ta del av också. Slutet var även det lite vagt, kommer det en fortsättning eller vad betydde sista scenen? I det stora hela så var det en helt okej julkalender om man inte vill bombarderas av jultomtar och annat juligt. Lagom spännande helt enkelt, som höll mig fast till sista avsnittet. Om jag har missuppfattat något så får författarna gärna förklara eller rätta mig! Det blev många frågetecken för mig under läsandets gång – jag lyssnade och läste även en del av boken på plattan för att se om jag missat något.