Försvararna
Originaltitel: The Defenders
Sidor: 44
ISBN: 9789175892337
Goodreadsbetyg: 3.68
Kalla kriget har bokstavligt talat hettat till och ett våldsamt världskrig utkämpas via robotar uppe på jordens yta, medan människorna själva har flytt till underjorden. Den kultförklarade science fiction-författaren Philip K. Dicks novell The Defenders från 1953 utkommer nu för första gången på svenska under namnet Försvararna. En djup rädsla, som ingjutits i honom under åtta år, pulserade i huvudet. Strålning, en säker död, en värld som var sönderbränd och livsfarlig … Högre och högre upp for kabinen. Taylor höll sig fast i väggarna och slöt ögonen. För varje ögonblick kom de närmare, de första levande varelser som färdats ovanför den översta etappen, upp genom Tuben, förbi bly och berg, upp till ytan. Den fobiska skräcken sköljde över honom i vågor. Det innebar döden, det visste de allihop. Hade de inte sett det på film tusen gånger? Städerna, slaggen som regnade ner, de tjocka molnen … ”Inte långt kvar nu”, sa Franks. Den amerikanska science fiction-författaren Philip K. Dick (1928–1982) sålde sin första novell 1951. Det blev startskottet för hans författarkarriär och med 34 romaner och ett hundratal noveller är han en av de mest produktiva och inflytelserika författarna i genren. 1963 tilldelades hans numera legendariska verk Mannen i det höga slottet Hugopriset för årets bästa science fiction-roman. Uppskattningen som Philip K. Dick fick under sin livstid växte ytterligare efter hans död och han är i dag närmast kultförklarad. Tolv romaner har släppts postumt och lika många filmer finns baserade på hans verk, däribland Total Recall, Screamers, Minority Report och Blade Runner.

Det här är min favorit av de fyra novellerna i Science Fiction-boxen. Mest på grund av att det är den som innehåller mest Science Fiction. Jag gillar historien, karaktärerna och hur den är skriven. Jag måste ta och läsa mer av det Philip K. Dick skrivit – för i nuläget så har jag bara sett filmerna baserade på hans verk.