The Killings at Kingfisher Hill
Originaltitel: The Killings at Kingfisher Hill
Sidor: 316
ISBN: 9789189087507
Goodreadsbetyg: 3.59
Detektiven med de små grå cellerna återuppstår i ett klurigt pusseldeckarmysterium i sann Agatha Christie-anda. Hercule Poirot kontaktas av Richard Devonport, som vill att detektiven ska bevisa att hans fästmö Helen är oskyldig till mordet på hans bror Frank. Poirot reser med buss till Devonports exklusiva egendom på Kingfisher Hill. På bussen kräver plötsligt en upprörd kvinna att få gå av. Hon är övertygad om att hon kommer bli mördad om hon stannar kvar i sitt säte. Poirot får onda aningar, och hans känsla bekräftas när ytterligare ett mord sker. Kan det nya mordet och händelsen på bussen vara ledtrådar till att lösa mysteriet om vem som dödade Frank? Och hinner Poirot hitta mördaren och rädda en oskyldig kvinna från galgen? Morden på Kingfisher Hill, Sophie Hannahs fjärde bok med den omisskännlige belgiske detektiven i huvudrollen, bjuder på en finurlig och engagerande mordgåta.

Det här är min andra bok i den nya serien med Agatha Christies Hercule Poirot och jag måste säga att jag älskar pusseldeckare! Visst kan det vara frustrerande att behöva vänta på att alla trådar ska nystas upp av Poirot och när alla ljuger till höger och vänster så är det klart man blir förvirrad. Boken är berättad ur hans senaste “sidekick” polismannen Edward Catchpools synvinkel och det känns som ett smart drag då han ofta är lika aningslös som läsaren medan Poirot är den som har stenkoll på exakt vilka frågor som man bör ställa.

I början av boken så kändes historien lite långsökt, med många mysterier och frågor, men allt eftersom så vävs handlingen samman och vart och ett av frågorna får sig ett svar. I slutet så knyts alla lösa trådar ihop och även om jag listade ut en del av det som skulle hända i ungefär samma takt som Poirot så var det skickligt skrivet och inte alls så där förutsägbart som många deckare kan tendera att bli. Stämningen i boken är sådär mysigt engelsk och karaktärerna är tidstypiska och komplexa. Jag rekommenderar verkligen Morden på Kingfisher Hill – tillsammans med en god kopp te – om man vill läsa en riktigt underhållande tankenöt.

Tack Bookmark förlag för det här snygga recensionsexemplaret!