Som James Dean fast snyggare
Originaltitel: Som James Dean fast snyggare
Utgiven: 2013
Sidor: 174
ISBN: 9186775685
Goodreadsbetyg: 2.86
Familjen Wallin är som tagen ur en reklamannons. Pappa är fotomodell, mamma plastikkirurg, lillebror John ska bli läkare och Jim, storebrorsan, har också börjat modella. Men framför allt drömmer Jim om att bli skådis. Han ska bli en ny James Dean, fast snyggare. Men familjeidyllen kraschar. Bokstavligt. Mitt i detta kaos kämpar Jim med sista året på gymnasiet och inträdesproven till teaterskolan, men hans liv är inte som det brukade. Han misslyckas där han tidigare briljerade, och han verkar inte längre vara den snyggaste killen i klassen. När Jim inte ser någon utväg vänder han ilskan och sorgen mot sig själv, och upptäcker att han får en plötslig befrielse av att göra sig själv illa. Snart har Jim utvecklat ett självskadebeteende som stegrar till den punkt där det blir omöjligt för honom att vända om. Livet har blivit en mardröm.

Det här var en relativt kort bok som hanterar ett tungt ämne som självskadebeteende på ett sätt som gör det lättare att ta in. För de som inte har tagit till smärta för att döva alla andra känslor, så är det nog svårt att förstå. Men självskada behöver inte vara ett rakblad som skär sönder huden utan det kan vara att pressa kroppen till den grad att den tar skada eller utsätta sig för extrem kyla eller värme. Jag kan inte säga att jag tycker om Jim, då jag inte har någonting gemensamt med honom och inte delar hans värderingar och drömmar i livet. Men jag gillar verkligen att läsa om personer som faktiskt utvecklas till det bättre och jag tyckte att vändningen i boken var riktigt bra.

Efter att jag läst efterordet från Niclas så är jag verkligen intresserad av att läsa hans egen berättelse med matmissbruket då jag själv haft en ätstörning under större delen av mitt liv och tycker det är intressant att läsa om andra personers resa mot ett mer hälsosamt liv.

Tack för det fina recensionsexemplaret Niclas och Hoi!