Arnes julhelvete
Originaltitel: Arnes julhelvete
ISBN: 9789180315869
Den svenska humordeckarens pionjärer, Olséni & Hansen, är tillbaka med en helt skruvad deckare i Lundamiljö. Arnes julhelvete är den femte delen i serien Ester Karlsson med K. Julen närmar sig med stormsteg och hypokondrikern Arne fördriver i vanlig ordning förmiddagarna på apoteket Svanen. Ett stenkast därifrån, i Lunds domkyrka, sjunger hustrun Barbro i den åtta damer starka seniorkören, Herrens Bönor. När en av körmedlemmarna påträffas död i kryptan med en kniv i ryggen, tar Ester, som avskyr att sjunga, genast hennes plats i kören för att kunna nysta i mordet. Arnes lugna tillvaro avbryts abrupt då han motvilligt måste passa Esters kakätande kakadua, Roland, samtidigt som barnbarnen oplanerat flyttar in. Katastrofen är ett faktum när Roland rymmer, yngsta barnbarnet försvinner i julhandeln och Arne, som lök på laxen, tvingas övningsköra med äldsta barnbarnet på stadens glashala kullerstensgator. Och vem i helvete har haft ihjäl stadens jultomte? Arnes julhelvete är den fristående fortsättningen på Ester Karlsson med K (2017), Ett lik i garderoben (2018), Grannar i död och lust (2020) och Herre på Täppan (2021) - härliga pusseldeckare med starka karaktärsskildringar och en stor dos humor. CHRISTINA OLSÉNI är civilekonom och tidigare entreprenör med många år i internationella koncerner. MICKE HANSEN arbetade under många år som artist, låtskrivare och manusförfattare till tv.

Det här är faktiskt första boken jag läser i serien om Ester Karlsson och jag undrar nu varför det tog mig så lång tid, för det här är helt i min smak! Roliga gummor och vresiga gubbar som handskas med både oväntade mord och hamnar i humoristiska situationer som får mig att skratta gott. Det här är en julig pusseldeckare som gör mig glad och riktigt taggad på att läsa de andra fristående böckerna i serien! Rekommenderas varmt!