Arnes julhelvete

Arnes julhelvete
Originaltitel: Arnes julhelvete
ISBN: 9789180315869
Den svenska humordeckarens pionjärer, Olséni & Hansen, är tillbaka med en helt skruvad deckare i Lundamiljö. Arnes julhelvete är den femte delen i serien Ester Karlsson med K. Julen närmar sig med stormsteg och hypokondrikern Arne fördriver i vanlig ordning förmiddagarna på apoteket Svanen. Ett stenkast därifrån, i Lunds domkyrka, sjunger hustrun Barbro i den åtta damer starka seniorkören, Herrens Bönor. När en av körmedlemmarna påträffas död i kryptan med en kniv i ryggen, tar Ester, som avskyr att sjunga, genast hennes plats i kören för att kunna nysta i mordet. Arnes lugna tillvaro avbryts abrupt då han motvilligt måste passa Esters kakätande kakadua, Roland, samtidigt som barnbarnen oplanerat flyttar in. Katastrofen är ett faktum när Roland rymmer, yngsta barnbarnet försvinner i julhandeln och Arne, som lök på laxen, tvingas övningsköra med äldsta barnbarnet på stadens glashala kullerstensgator. Och vem i helvete har haft ihjäl stadens jultomte? Arnes julhelvete är den fristående fortsättningen på Ester Karlsson med K (2017), Ett lik i garderoben (2018), Grannar i död och lust (2020) och Herre på Täppan (2021) - härliga pusseldeckare med starka karaktärsskildringar och en stor dos humor. CHRISTINA OLSÉNI är civilekonom och tidigare entreprenör med många år i internationella koncerner. MICKE HANSEN arbetade under många år som artist, låtskrivare och manusförfattare till tv.

Det här är faktiskt första boken jag läser i serien om Ester Karlsson och jag undrar nu varför det tog mig så lång tid, för det här är helt i min smak! Roliga gummor och vresiga gubbar som handskas med både oväntade mord och hamnar i humoristiska situationer som får mig att skratta gott. Det här är en julig pusseldeckare som gör mig glad och riktigt taggad på att läsa de andra fristående böckerna i serien! Rekommenderas varmt!

Sju sorters kyssar

Sju sorters kyssar
Originaltitel: Sju sorters kyssar
Format: Ljudbok, E-bok
ISBN: 9789178353286
Goodreadsbetyg: 3.32
Julen närmar sig och för det nyöppnade slottscaféet i Helsingborg är det bråda tider. Som konditor i toppklass har Lisa fullständig kontroll över allt från kaneltårtor till tomtecupcakes. När hennes bästa vän tillika chef anställer den talangfulla konditorn Max får hennes annars så stabila ego sig en törn. Det är hennes kök och hon tänker inte låta någon ta det ifrån henne. Men när man tvingas jobba tillsammans i samma lilla kök kan alla sorters gnistor uppstå. Och ju mer Lisa och Max lär känna varandra desto svårare blir det för dem att förneka allt de har gemensamt… Sju sorters kyssar är en varm och rolig berättelse om kärlek och bakverk i juletid, om att ge sig hän och tillåtas vara sig själv fullt ut.

Det här var en bok som jag tyvärr inte fastnade för, den kändes seg att ta sig igenom trots att jag tyckte vissa delar var riktigt roliga och vem tycker inte om att läsa om godsaker! Jag tyckte även om Lisa då hon är sådär oförskämt ärlig som jag gillar när människor är. Det är även en fröjd att läsa scenerna där hon interagerar med Max, men jag tycker inte om när huvudpersonerna ligger med andra än de man hoppas ska få ihop det. Det känns inte särskilt romantiskt och gör att jag kommer av mig i läsandet. Välskriven och söt bok i övrigt, men jag var nog inte på rätt humör när jag läste den.