Våreld
Originaltitel: Våreld
Sidor: 429
Format: Danskt band
ISBN: 9789188487513
Goodreadsbetyg: 4.29
En antologi fylld av paranormal romantik. Fly från kyla och mörker och värm dig med kärleksfulla möten, tårdrypande återföreningar och stormande känslor som sträcker sig över tid och rum. Kasta dig in i en spirande romans, upplev längtan och känn lågan från gammal kärlek som aldrig falnar. Bevittna hur sagor blir till verklighet och dröm dig bort. I drakens ögon av Mimmi Jacobsson Drömvandrare av Emelie Beijer Född att stickaut av Anna Alemo En vän i natten av Jenny Töredal Nyckeln till ditt hjärta av Nellie C. Lind När ett stilla hjärta slår av Maria Arell Hon från havet av Rikard Slapak Asterion av Maria Lindgren Grannen av Astrid Ahlberg Havets sång av Sara Dalengren Näcken av Lina Davidsson Tills vi ses igen av Sanna G. Ståhl Tid för kärlek av Martin Johansson En ny natt gryr av Melanie Larsson En natt med dig av Gabriella P. Kjeilen

Det här är en underbar bok fylld med flera underbara noveller som jag önskar hade varit fullånga romaner! Det behövs verkligen mer romantisk fantasy på svenska, det är en bristvara helt klart. Om man vill läsa lite sexigare, men ändå fin och smart romance så rekommenderar jag verkligen den här novellsamlingen.

En midsommarnatt

En midsommarnatt
Originaltitel: En midsommarnatt
Format: Ljudbok, E-bok
ISBN: 9789178292233
Goodreadsbetyg: 3.69
Alice Norberg har lämnat livet i Stockholm bakom sig och återvänt till sitt föräldrahem. Utan vare sig jobb eller pengar är hennes mål att skapa en ny tillvaro åt sig själv och sin son. Med sin nyvunna frihet är kärlek det sista hon tänker på. Men närmaste grannen, mjölkbonden Noa Lundkvist, har helt andra planer … Noa var bara femton när den fyra år äldre Alice övergav landsbygden för huvudstaden. Nu är hon tillbaka och Noa inser att hans tonårsförälskelse inte har mattats utan växer sig starkare för varje gång de ses. Och den här gången tänker han inte låta henne komma undan. I sin tredje utgivna roman bjuder Sara Dalengren på kärlek, längtan och framtidsdrömmar. En midsommarnatt är en somrig romance i charmig landsbygdsmiljö.

Jag har älskat böckerna som Sara skrivit i genren paranormal romance och har väntat länge med att läsa En midsommarnatt då det är vardags romance, något som jag är väldigt kräsen med. Men Sara lyckades få mig fast igen och väckte min längtan efter sommaren och livet på landet till liv igen efter den kalla hösten och snöfria vintern.

Nu när det kommit en fristående fortsättning så passade jag på att lyssna på ljudboken, som är inläst av Lisa Ahnlund, och det var en berg- och dalbana av känslor. Mycket rädsla och oro som tack vare kärleken och tryggheten hos de fina människorna på landet hjälper Alice att komma till ro. Jag hoppas få läsa ännu fler böcker av Sara, mer kvalitetsromance eller vad hon än känner för att skriva!

Hjärtevän

Hjärtevän
Originaltitel: Hjärtevän
ISBN: 45029520
Goodreadsbetyg: 4.40
Hamid arbetar som undersköterska på ett äldreboende. Han trivs bra på sitt jobb och är nöjd med tillvaron. Grannen Angelica är så gott som den enda han umgås med på fritiden, men det gör ingenting – han uppskattar sitt stillsamma liv i Sverige efter den dramatiska flykten från Afghanistan några år tidigare. Men så en dag träder William in i hans liv och vänder upp och ned på allting. Han är barnbarn till Harald, en av brukarna på boendet, och Hamids raka motsats: lång, blond, välklädd och sofistikerad. Trots den något dryga attityden kan Hamid inte låta bli att attraheras av William. Ju mer han träffar honom, desto starkare blir känslorna. Frågan är bara om William känner likadant. Och hur ska Hamid göra för att lyckas ta reda på det? ”Hjärtevän” är en varm och ömsint berättelse om hur livet kan förändras när man minst av allt anar det. Och om det viktigaste av allt: kärleken.

Hjärtevän är en hjärtevärmande kärlekshistoria mellan två män, något jag tycker det finns på tok för lite av, i koncentrerad form. Det är mycket berättelse på kort tid och perfekt när man behöver sin dagliga fix av romance. När novellen är slut så vill man bara ha mer, ett väldigt bra betyg på en välskriven novell!