Julmiraklet

Julmiraklet
Originaltitel: Julmiraklet
Sidor: 247
Format: Häftad, Ljudbok
ISBN: 9789188487889
Sommaren 1961 har Petter och Inger en svallande tonårsromans. De lovar varandra evig kärlek, trots att de kommer från helt skilda världar. Sextio år senare flyr Daniel storstaden med brustet hjärta. I det slitna gamla torpet, som i annonsen beskrevs som en ”vitmålad dröm”, finner han inte bara mystiska gamla brev som ger honom bränsle till sin historiska roman. Han finner också Sara som bor i huset intill. Sara bor ensam med sin livliga labrador. Efter att hennes mamma gått bort och relationen till systern blivit allt mer främmande har hon bara sin pappa kvar. Den stundande julen känns allt annat än lustfylld, tills hennes nyvunne granne kommer med ett förslag. Julmiraklet av Caroline Twamley är en romantisk feelgood om hur människors liv flätas samman och om oväntad vänskap i juletid.

“Julmiraklet” är första delen i serien Julpärlor och det är lättsam och mysig feelgood med en del kärlek och en del mystik. Jag tyckte speciellt mycket om Petter och Ingers kärlekshistoria, men jag gillar när det växlar mellan då och nutid så att man får suga lite extra på karamellen. Aningen förutsägbart, fast det är skönt att veta vad man ska få ibland, det finns inga obehagliga överraskningar i bra feelgood. Utöver det så innehåller den lite missförstånd och välskrivna miljöbeskrivningar i juletid, så det här en bok jag med glädje kan rekommendera er att läsa nu i december. Det har även kommit två delar till i serien, “Julpusslet” och “Julmagi”.

Snöfall över Göteborg

Snöfall över Göteborg
Originaltitel: Snöfall över Göteborg
ISBN: 9789189817173
Matilda lever ett fritt och händelserikt liv. Ingen dag är den andra lik. Men en dag får hon ett oväntat meddelande. Ett som får henne att minnas en annan tid. En period i livet där hon älskade någon mer än allt annat. Men han lämnade henne och trots att det gått många år finns ärren kvar. Sebastian ångrar beslutet han tog för så många år sedan. trots att han fått allt han velat ha utav livet är det ändå något som saknas. Men kommer hon att ge honom en ny chans? Snöfall över Göteborg är en novell om andra chanser, att få hitta tillbaka till kärleken och om att våga gå sin egen väg. En fristående del i novellserien Kärlekens årstider.

Det här är en berg- och dalbana till kortroman och först trodde jag inte att det var något för mig då den kvinnliga huvudpersonen blir lämnad av sitt livs kärlek för att han – av någon outgrundlig anledning måste ha barn – medan det är något hon inte vill och inte tänker kompromissa mig (Yes! Så befriande att läsa om!) För mig låter det som värsta sveket någonsin, att en man ska gå iväg och så sin säd för att få de här barnen han måste ha för att vara nöjd med sitt liv, och sedan komma tillbaka och “både ha och äta kakan” så att säga. Men, nu visar det sig att det tydligen inte är så oförlåtligt som man kan tro, för till och med jag faller för den här mannen när han gör allt han kan för att visa att det var hans livs misstag. Något jag håller med om, för det finns kompromisser som surrogat och adoption om kvinnan i ett förhållande inte vill vara gravid eller få egna barn. Fast jag kan lova er att barn inte är det viktigaste i livet trots att det kan kännas så för många. Så jag måste säga att det här var en av de mer välskrivna historier jag läst om ämnet. Jag hade gärna sett att den var längre. Om till och med en evigt barnfri läsare som jag själv kan förlåta den här typen av misstag så är det jäkligt bra skrivet. Rekommenderas varmt till alla som inte tycker att det är fel på kvinnor som inte vill ha barn eller försöker få dessa att ändra sig.

Våreld

Våreld
Originaltitel: Våreld
Sidor: 429
Format: Danskt band
ISBN: 9789188487513
Goodreadsbetyg: 4.29
En antologi fylld av paranormal romantik. Fly från kyla och mörker och värm dig med kärleksfulla möten, tårdrypande återföreningar och stormande känslor som sträcker sig över tid och rum. Kasta dig in i en spirande romans, upplev längtan och känn lågan från gammal kärlek som aldrig falnar. Bevittna hur sagor blir till verklighet och dröm dig bort. I drakens ögon av Mimmi Jacobsson Drömvandrare av Emelie Beijer Född att stickaut av Anna Alemo En vän i natten av Jenny Töredal Nyckeln till ditt hjärta av Nellie C. Lind När ett stilla hjärta slår av Maria Arell Hon från havet av Rikard Slapak Asterion av Maria Lindgren Grannen av Astrid Ahlberg Havets sång av Sara Dalengren Näcken av Lina Davidsson Tills vi ses igen av Sanna G. Ståhl Tid för kärlek av Martin Johansson En ny natt gryr av Melanie Larsson En natt med dig av Gabriella P. Kjeilen

Det här är en underbar bok fylld med flera underbara noveller som jag önskar hade varit fullånga romaner! Det behövs verkligen mer romantisk fantasy på svenska, det är en bristvara helt klart. Om man vill läsa lite sexigare, men ändå fin och smart romance så rekommenderar jag verkligen den här novellsamlingen.

Där solen möter månen

Där solen möter månen
Originaltitel: Där solen möter månen
Format: E-bok
ISBN: 9789188487476
Goodreadsbetyg: 4.41
Nandina av dagen är en solkrigare. Varje skymning och gryning förväntas hon slåss mot nattens krigare så att ljuset varar längre än mörkret under dygnets timmar. Men Nandina har en hemlighet, hon avskyr inte natten som sina fränder. Som barn beundrade hon den och älskade en pojke av natten. En pojke med månljus i sina ögon och stjärnglans i sitt leende. Trots att han svek henne kan hon inte glömma honom. Men kommer de någonsin att mötas igen?

Den här novellen innehåller allt jag letar efter i en bok. Det är verklighetsflykt av hög kvalité med ett tillfredsställande slut. Älskade den!