Fasad

Fasad
Originaltitel: Fasad
Utgiven: 2024
Sidor: 439
ISBN: 9789180316279
1995 försvinner 16-åriga Gabriella Gabby Sorani spårlöst i Kalmar. 25 år senare är fallet olöst. I Stockholm är tv-producenten Sanna Lundgren i kris sedan en deltagare i realityprogrammet hon jobbar med hängt sig i direktsändning. Enda sättet för Sanna att rädda sin karriär är att åka till sin hemstad och göra en dokumentär om Gabby-fallet. Eftersom Sanna gick på samma skola som Gabby innebär det också att hon kommer att ställas öga mot öga med demoner från förr. Polisinspektör Elizabeth Hallman är samtidigt på väg att lämna Kalmar för en efterlängtad nystart i Stockholm. Men i takt med att hon dras in i den utredning hon försökt hålla sig borta från blir det lättare sagt än gjort. Fasad är hemvändarspänning som du aldrig sett den förut. En nervkittlande, nyskapande och mångbottnad mörk spänningsroman. Det är den första boken i den nya spänningsserien Fiktion av debutanterna Hurtig Wagrell.

Det här är en perfekt spänningsroman för såna som mig som gärna läser FUP:ar och söker efter “sanningen” i olika olösta fall. Fast vi vet alla att det är helt hopplöst då nätet svämmar över av falsk eller motstridig information på forum som Flashback. Jag gillar hur boken växlar mellan polisinspektören Elizabeth och tv-producenten Sanna som ska göra underhållande TV av Gabby-fallet. Jag var helt investerad redan från första kapitlet och höll tummarna för att det  -till skillnad från verklighetens kalla fall – faktiskt skulle lösa sig på slutet. Jag gillade även att det fanns många misstänkta och lösa trådar som knöts ihop snyggt på slutet där det även bjöds på en stilig konfrontation med mördaren likt Poirots. Helt klart en spänningsroman i toppklass! Jag läser väldigt gärna mer av Johan och Johanna. Rekommenderas varmt till alla true crime-fantaster!

De förbjudna kapitlen

De förbjudna kapitlen
Originaltitel: De förbjudna kapitlen
Utgiven: 2024
Sidor: 314
ISBN: 9789180315821
Det är en tidig sommardag 1982 när Tore Forsberg, chef för Säpos kontraspionage mot Sovjetunionen, får ett oväntat besök av en mystisk kvinna som påstår sig ha arbetat för den svenska säkerhetstjänsten under andra världskriget. Utblottad och bortglömd ber hon en misstänksam Tore om hjälp. Mötet innebär startskottet på en hisnande färd djupt ner i de hemligaste arkiven, där dolda sanningar avslöjas som gör att historieböckerna om Sveriges inblandning i de stora krigen behöver skrivas om. Det är 1940 och i norra Finland stormar de ryska invasionsstyrkorna västerut, i riktning mot Sverige. Inklämt mellan Nazityskland, det kommunistiska Sovjetunionen och västmakterna, är det plötsligt bråttom att bygga ut den svenska militära underrättelsetjänsten. Det är ett farligt uppdrag och ansvaret för Ryssland och Tyskland faller på den egensinnige Teddy Ternberg. Han måste inte bara hantera hotet från främmande makter - mycket tyder dessutom på att en livsfarlig dubbelagent har lyckats nästla sig långt in i de allra hemligaste rummen. SPIONERNAS KRIG är en actionfylld thrillerserie om de svenska underrättelse- och säkerhetstjänsterna under andra världskriget och fram till våra dagar, byggd på verkliga händelser och med karaktärer baserade på de män och kvinnor, spioner och agenter, som i hemlighet offrade allt för att försvara Sverige mot landets fiender. ANDERS NILSSON är en av Sveriges mest erfarna action- och thrillerregissörer. Tillsammans med filmproducenten Joakim Hansson ligger han bakom den mycket populära filmserien om polisen Johan Falk. Anders gjorde sin skönlitterära succédebut med Johan Falk: Slutet var bara början, som redan sålts i över 75 000 exemplar och vunnit Adlibris pris för årets deckare 2023.

Jag rekommenderar verkligen alla att blanda upp sin läsning med olika genres, för det var ett tag sedan jag läste en riktigt bra spionthriller och det förstod jag först när jag läste Spionernas krig. Det är mycket dialog med väl valda ord, en tryckande spänning genom hela boken som växlar mellan vintern 1940 och sommaren 1982. Skrämmande aktuell är den också med tanke på hur världsläget ser ut just nu. På bokreleasen så berättade Anders mer om arbetet bakom boken, hur han har haft tillgång till hemliga dokument och träffat flera personer som var med då boken utspelar sig. Jag känner att jag inte hade så bra koll som jag trodde, då jag läser om den hemliga underrättelsetjänsten i Sverige och striderna med ryssen vid den svensk-/finska gränsen. Det är ett maktspel som utspelas på flera fronter och några kända namn dyker upp i bakgrunden, som Olof Palme och Tage Erlander. När till och med efterordet är spännande att läsa då vet man att det är en riktigt bra spionroman. Jag fastnade direkt och väntar nu otåligt på en fortsättning!

Arnes julhelvete

Arnes julhelvete
Originaltitel: Arnes julhelvete
ISBN: 9789180315869
Den svenska humordeckarens pionjärer, Olséni & Hansen, är tillbaka med en helt skruvad deckare i Lundamiljö. Arnes julhelvete är den femte delen i serien Ester Karlsson med K. Julen närmar sig med stormsteg och hypokondrikern Arne fördriver i vanlig ordning förmiddagarna på apoteket Svanen. Ett stenkast därifrån, i Lunds domkyrka, sjunger hustrun Barbro i den åtta damer starka seniorkören, Herrens Bönor. När en av körmedlemmarna påträffas död i kryptan med en kniv i ryggen, tar Ester, som avskyr att sjunga, genast hennes plats i kören för att kunna nysta i mordet. Arnes lugna tillvaro avbryts abrupt då han motvilligt måste passa Esters kakätande kakadua, Roland, samtidigt som barnbarnen oplanerat flyttar in. Katastrofen är ett faktum när Roland rymmer, yngsta barnbarnet försvinner i julhandeln och Arne, som lök på laxen, tvingas övningsköra med äldsta barnbarnet på stadens glashala kullerstensgator. Och vem i helvete har haft ihjäl stadens jultomte? Arnes julhelvete är den fristående fortsättningen på Ester Karlsson med K (2017), Ett lik i garderoben (2018), Grannar i död och lust (2020) och Herre på Täppan (2021) - härliga pusseldeckare med starka karaktärsskildringar och en stor dos humor. CHRISTINA OLSÉNI är civilekonom och tidigare entreprenör med många år i internationella koncerner. MICKE HANSEN arbetade under många år som artist, låtskrivare och manusförfattare till tv.

Det här är faktiskt första boken jag läser i serien om Ester Karlsson och jag undrar nu varför det tog mig så lång tid, för det här är helt i min smak! Roliga gummor och vresiga gubbar som handskas med både oväntade mord och hamnar i humoristiska situationer som får mig att skratta gott. Det här är en julig pusseldeckare som gör mig glad och riktigt taggad på att läsa de andra fristående böckerna i serien! Rekommenderas varmt!

Sju sorters kyssar

Sju sorters kyssar
Originaltitel: Sju sorters kyssar
Format: Ljudbok, E-bok
ISBN: 9789178353286
Goodreadsbetyg: 3.32
Julen närmar sig och för det nyöppnade slottscaféet i Helsingborg är det bråda tider. Som konditor i toppklass har Lisa fullständig kontroll över allt från kaneltårtor till tomtecupcakes. När hennes bästa vän tillika chef anställer den talangfulla konditorn Max får hennes annars så stabila ego sig en törn. Det är hennes kök och hon tänker inte låta någon ta det ifrån henne. Men när man tvingas jobba tillsammans i samma lilla kök kan alla sorters gnistor uppstå. Och ju mer Lisa och Max lär känna varandra desto svårare blir det för dem att förneka allt de har gemensamt… Sju sorters kyssar är en varm och rolig berättelse om kärlek och bakverk i juletid, om att ge sig hän och tillåtas vara sig själv fullt ut.

Det här var en bok som jag tyvärr inte fastnade för, den kändes seg att ta sig igenom trots att jag tyckte vissa delar var riktigt roliga och vem tycker inte om att läsa om godsaker! Jag tyckte även om Lisa då hon är sådär oförskämt ärlig som jag gillar när människor är. Det är även en fröjd att läsa scenerna där hon interagerar med Max, men jag tycker inte om när huvudpersonerna ligger med andra än de man hoppas ska få ihop det. Det känns inte särskilt romantiskt och gör att jag kommer av mig i läsandet. Välskriven och söt bok i övrigt, men jag var nog inte på rätt humör när jag läste den.